پیشنهاد شده
دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 05 - 06 ساعت :
» شمع خودرو » طول عمر شمع ایریدیوم به چه عواملی بستگی دارد؟
شمع خودرو

طول عمر شمع ایریدیوم به چه عواملی بستگی دارد؟

دی ۴, ۱۴۰۲ 60367

شمع‌های خودرو که جز اصلی‌ترین قطعات بکار برده در آن محسوب می‌شوند انواع مختلفی دارند و در مدل‌های متنوعی تولید می‌شوند. این محصولات دارای ویژگی‌ها و خصوصیاتی هستند که این ویژگی‌ها در هرکدام از انواع آنها متفاوت است. همانطور که می‌دانید شمع‌ در اصل وظیفه راه‌اندازی موتور و در نهایت شروع کار خودرو را برعهده دارد.

این قطعه با ایجاد جرقه‌هایی متناوب در سیلندر و محفظه احتراق باعث مشتعل شدن سوخت شده و در نتیجه انرژی لازم برای شروع کار ماشین را تامین می‌کند. شمع نیز برای ایجاد کار به جریان برق نیاز دارد. به عبارت ساده‌تر برای اینکه بتواند جرقه‌ای از خود تولید کند باید از برق استفاده کند. این جریان الکتریکی مورد نیاز برق از طریق باتری خودرو تامین می‌شود. همانطور که گفتیم این محصولات انواع مختلفی دارند و یکی از پرطرفدارترین شمع‌های موجود در بازار ایریدیومی است که مزیت‌های زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با سیر تا پیاز شمع ایریدیومی آشنا کنیم. همراه ما باشید…

شمع خودرو

شمع یکی از هزاران قطعه‌ای است که در خودرو بکار گرفته شده است. این قطعه از وظیفه بسیار مهمی در ماشین برخوردار است و حساسیت کار بالایی دارد. همانطور که قبل‌تر گفتیم شمع در ارتباط مستقیم با موتور خودرو است و با فرایندی که انجام می‌دهد باعث راه‌اندازی موتور می‌شود. در ادامه شما را با این فرایند به‌طور گسترده‌تر آشنا می‌کنیم.

شمع ماشین از چند قسمت تشکیل می‌شود. برای مثال الکترود، واشر، عایق، مهره و … از اجزای اصل تشکیل دهنده این قطعه هستند. شمع در قسمت بالای محفظه‌ خودرو قرار می‌گیرد. در واقع این قطعه در انتهای سیلندر و روی سرسیلندر ماشین نصب می‌شود. درست هنگامی که شما سوئیچ خودرو را برای روشن کردن ماشین خودرو می‌پرخانید قطعه‌ای به نام فلایول بالا می‌آید. کار فلایول در اصل انتقال قدرت است و نیروی سیلندر را به شکل یکنواخت به میل‌لنگ منتقل می‌کند.

هنگامی که فلایول بالا می‌آید پیستون بنزین را متراکم می‌کند. در چنین حالتی شمع میان سوخت متراکم شده قرار می‌گیرد ولتاژ زیادی از طرف ماشین به یک سوی شمع وارد می‌شود. شمع موتور هنگامی که این ولتاژ بالا را دریافت می‌کند شروع به تولید جرقه کرده و در محفظه احتراق انفجار ایجاد می‌کند. همانطور که می‌دانید این انفجار با سوختن بنزین صورت می‌گیرد و با حرکت کردن پیستون به سمت پایین فلایول و میل‌لنگ حرکت کرده و باعث به وجود آمدن نیروی محرکه ماشین می‌شود. در نتیجه این فرایند موتور خودرو شروع به کار می‌کند.

قطعات تشکیل دهنده شمع خودرو

همانطور که قبل‌تر ذکر کردیم شمع از اجزای ختلفی تشکیل می‌شود. با اینکه این قطعه در اندازه‌های کوچکی تولید می‌شود اما اجزای زیادی دارد که هرکدام وظیفه‌ای داشته و در ایجاد جرقه شمع نقش دارند. این اجزا پیچیدگی خاصی ندارند و به راحتی قابل مشاهده هستند. در ادامه شما را به‌طور گسترده‌تر با قسمت‌های مختلف شمع آشنا می‌کنیم.

عایق شمع

اولین موردی که در رابطه با شمع قصد داریم به آن بپردازیم عایق است. این عایق از جنس آلومین و یا اکسیدآلمینیوم است. روی این بخش یک لعاب از جنس شیشه قرار دارد که در واقع برای محافظت از بخش زیری بکار گرفته شده است. این لایه در اصل همان قسمت سفید رنگی است که رروی شمع دیده می‌شود. نقش اصلی این لعاب شیشه‌ای حفاظت از عایق و بستن منافذ آن برای جلوگیری از ورود آلودگی‌هاست. در نتیجه باید گفت که وظیفه عایق شمع محافظت از آن در برابر فشار بالا و حرارت زیاد در هنگام انفجار است. این عایق باعث می‌شود که استحکام شمع بالا برود و بیشتر شود.

ترمینال یا پایانه شمع

در واقع باید بگوییم که پایانه‌ها بالاترین قسمت شمع می‌باشند. وظیفه اصلی این بخش این است که با متصل شدن به وایر مسیر ورود جریان الکتریکی را از باتری به شمع را فراهم می‌سازد. ویژگی که این قسمت دارد این است که بسیار مقاوم است و در برابر اکسید شدن از خود مقاومت نشان می‌دهد.

فروشگاه قطعات خودرو و تیونینگ خودرو اس آر پی | شمع NGK ایریدیوم پایه کوتاه اورجینال

بدنه شمع

بدنه شمع نیز قسمت دیگری از آن است. این قسمت از جنس فلز فولاد است و به دنبال این موضوع مقاومت بسیار بالایی دارد و میتواند روی طول عمر شمع ایریدیوم تاثیر بگذارد. استحکام این فلز باعث می‌شود تا شمع به شکل محکم روی سیلندر قرار بگیرد.

الکترودها

حال نوبت به بررسی قسمت الکترون شمع است. در واقع این قسمت را می‎‌توان مهم‌ترین اجزای شمع خواند. شمع چند الکترود دارد. الکترود مثبت که در قسمت میانی شمع قرار می‌گیرد و از فلزهای آلیاژ شده‌ای ساخته می‌شود که مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت دارند. این قسمت از شمع در انواع آن جنس مختلفی دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

الکترود دیگری که در شمع قرار دارد الکترود منفی است. الکترودهای منفی را با نام الکترودهای کناری نز می‌شناسند. این التکرودها به بدنه شمع وصل هستند و در دو طرف الکترود مثبت قرار می‌گیرند. ناگفته نماند که تعداد التکرودهای منفی در انواع شمع‌ها می‌توانند متفاوت باشد.

پایه شمع

قسمت دیگر شمع پایه آن است که با نام دیگر رزوه نیز شناخته می‌شود. این قسمت به سرسیلندر وصل شده و در واقع روی آن بسته می‌شود به شکلی که با محفظه احتراق هم سطح باشد. اگر این قسمت بیش از حد بلند یا کوتاه باشد می‌تواند مشکلاتی دارد که مهم‌ترین آن خودسوزی شمع است. بنابراین می تواند روی طول عمر شمع ایریدیوم تاثیر منفی داشته باشد.

 با این حساب باید قسمت رزوه آن استاندارد باشد. به‌طور کلی شمع‌ها به دو دسته پایه بلند و پایه کوتاه تقسیم می‌شوند. هرکدام از این دو دسته ویژگی‌هایی داشته و تفاوت‌هایی باهم دارند. ناگفته نماند که پایه بلند بودن یا پایه کوتاه بودن شمع باید با توجه به موتور و سرسیلندر هر خودرو انتخاب و استفاده شود.

گپ

گپ در واقع همان فاصله میان دو اکلترود مثبت و منفی است. به عبارت ساده‌تر به فاصله میان دو الکتررود مثبت و منفی گپ و یا شکاف جرقه می‌گویند. این قسمت از شمع بسیار حساس است و باید با دقت زیاد اندازه‌گیری و تنظیم شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که این فاصله با توجه به نیازهای موتور خودرو متفاوت است و در مناسب بودن مشع برای موتور نقش مهمی ایفا می‌کند. به عبارتی باید بگوییم که هرچه فاصله گپ بیشتر باشد جرقه‌زنی بهتر و دقیق‌تر انجام می‌شود.

مواردی که نام بردیم از قسمت‌های مهم شمع بودند که وظیفه مهمی در ایجاد جرقه دارند. در نتیجه جرقه حاصل از شمع با کمک این قسمت‌ها ایجاد می‌شود.

انواع شمع

شمع‌ها انواع مختلفی دارند و در مدل‌های زیادی تولید شده و به بازار ارائه می‌شوند. در واقع تفاوت این شمع‌ها در الکترود مثبت آنهاست. یعنی آلیاژی که در الکترود مثبت و یا حتی منفی آنها استفاده می‌شود باهم متفاوت است. همچنین تفاوت دیگر شمع‌ها در شکل الکترود مثبت آنهاست که می‌تواند به دو شکل سوزنی و تخت باشد. در ادامه شما را با انواع شمع‌های موجود در بازار آشنا می‌کنیم.

به‌طور کلی شمع به دسته‌بندی زیر تقسیم می‌شوند:

  • شمع گرم
  • شمع سرد
  • شمع پلاتینیومی
  • شمع ایریدیومی
  • شمع نیکلی
  • شمع چند الکترودی

هرکدام از شمع‌های نام برده شده ویژگی‌های مختلفی دارند و از نظر ساخت و طریقه کاربرد باهم متفاوت هستند. در ادامه می‌خواهیم شما را با شمع ایریدیومی آشنا کنیم. ادامه مقاله را از دست ندهید.

شمع ایریدیومی

شمع‌های ایریدیومی از انواع شمع‌های موجود در بازار هستند که محبوبیت زیادی داشته و از پرطرفدارترین شمع‌ها محسوب می‌شوند. همانطور که از نام این محصولات پیداست آلیاژ بکار برده شده در الکترود مثبت آنها از جنس ایریدیوم است در صورتی که این قسمت در شمع‌های معمولی از جنس نیکل است.

درکل باید بگوییم که شمع‌های ایریدیومی جز دسته شمع‌های سوزنی هستند. در نتیجه الکترود مثبت آنها برخلاف شمع‌های معمولی که تخت هستند، سوزنی شکل است. این سوزنی شکل بودن الکترود مثبت مزیت‌های زیادی به دنبال دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. برای مثال در شمع‌های سوزنی جرقه بسیار دقیق‌تر و قوی‌تر صورت می‌گیرد. در نتیجه هنگامی که جرقه قوی‌ترباشد انفجار نیز بزرگ‌تر ایجاد می‌شود و باعث می‌شود که خودرو شتاب بسیار خوبی را تجربه کند. در ادامه شما را با ویژگی‌های شمع ایریدیومی بیشتر آشنا خواهیم کرد.

شمع های ایریدیوم Takumi چه مزایایی دارند؟ - FAQ-TAKUMI AUTO PART

طول عمر شمع ایریدیوم چقدر است؟

یکی از ویژگی‌ها و مزیت‌های مهم که در شمع‌های ایریدیومی وجود دارد طول عمر بالای آنهاست. به عبارت ساده‌تر این محصولات از دوام بسیار خوبی برخودار هستند و برای مدت  حدود 150 هزار کیلومتر می‌توانند به کار خود ادامه دهند. به عبارت ساده‌تر شمع‌های ایریدیومی محصولاتی هستند که رانندگان حرفه‌ای برای تجربه رانندگی بهتر از آنها استفاده می‌کنند.

به طور کلی دوام این شمع‌ها به چند عامل بستگی دارد که عبارتند از:

مقاومت حرارتی زیاد

مزیت دیگر این شمع‌ها مقاومت حرارتی بالایی است که دارند. این محصول در بین تمام شمع‎‌های موجود در بازار از مقاومت حرارتی بالاتری برخودار است. به بیان دقیق‌تر این نوع شمع مقامت حرارتی حدود 4000 درجه سلسیوس را دارد که در بین شمع مقاومت بسیار بالایی است. در نتیجه این محصول در دماهای بسیار بالا به راحتی و بدون مشکلی به کار خود ادامه می‌دهد.

میزان مصرف سوخت

همانطور که گفتیم وقتی جرقه قوی‌تر باشد احتراق بزرگ‌تری نیز ایجاد می‌شود. در نتیجه سوخت به‌طور کامل می‌سوزد و انرژی آن به‌طور کامل آزاد می‌شود. هنگامی که خام‌سوزی اتفاق نیفتند و انرژی سوخت به‌طور کامل آزاد شود شاهد کاهش مصرف سوخت و همچنین افزایش رانمان خودرو خواهیم بود. پس طول عمر شمع ایریدیوم نیز افزایش پیدا می‌کند.

افزایش شتاب خودرو

شتاب خودرو نیز موضوع دیگری است که با طول عمر شمع ایریدیوم در ارتباط است. به عبارت دقیق‌تر اگر جرقه لازم قوی‌تر باشد انفجار بزرگتری اتفاق می‌افتد که نتیجه آن افزایش شتاب خودرو است. پس با انفجار بزرگتر، شمع عمر کوتاه‌تری دارد.

شمع لیزری و طول عمر شمع ایریدیوم

نوعی دیگر از شمع‌های موجود در بازار شمع‌های لیزری هستند که نمونه‌ای از آنها شمع ایریدیومی است. در واقع شمع‌های لیزری نسخه بروز شده شمع ایریدیومی هستند با ویژگی‌ها و خصوصیات بهتر. این محصولات در واقع بسیار دقیق و دارای سوزن بسیار حساس و تزریق شده با لیزر هستند.

به عبارت ساده‎تر باید بگوییم که شمع‌های لیزری ترکیبی از دو آلیاژ ایریدیوم و پلاتینیوم هستند که ترکیب این دو باعث می‌شود طول عمر شمع ایریدیوم چند برابر شود و عملکرد بسیار بالاتری از خود ارائه می‌کنند. برای مثال جرقه‌ای که شمع‌های ایریدیومی لیزری از خود تولید می‌کنند از شمع‌های ایریدیومی سوزنی دقیق‌تر و بسیار پرقدرت‌تر است. در نتیجه شمع ایریدیوم لیزری از قدرت و کیفیت بسیار بالایی در بین شمع‌های موجود در بازار برخوردار است.

تاثیر قیمت روی طول عمر شمع‌ ایریدیوم

این شمع‌ها نسبت به عملکرد بسیار خوبی که ارائه می‌کنند قیمت خوبی دارند. همچنین این محصولات با توجه به ویژگی‌هایی که داشته از قیمت مختلفی برخوردار هستند. جدا از ویژگی‌های این محصولات به دلیل نوسانات موجود در بازار نمی‌توان قیمت واحدی را برای آنها عنوان کرد.

برای مثال یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که هزینه تمام شده برای این محصولات را تغییر می‌دهد برند تولید کننده آنهاست. این قطعه حساسیت کار بالایی داشته و با تجهیزات مهمی از خودرو ارتباط مستقیم دارد. در نتیجه باید حتما از برندی معبتر تهیه شود تا موجب آسیب به دیگر قطعات خودرو نشود. همچنین شمع ماشین باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد تا بتواند توقع شما را در افزایش شتاب خودرو برآورده کند.

مورد دیگری که در قیمت تاثیر دارد فروشگاهی است که قصد تهیه محصول از آن را دارید. حتما خرید خود را از فروشگاه معتبری انجام دهید تا با قیمت مناسبی محصول را خریداری کنید.

مشخصات فنی، خرید و قیمت شمع سوزنی ایریدیوم لیزری NGK SILZKR7B11 97789

تهیه شمع ایریدیوم

شمع‌های ایریدیومی همانطور که گفتیم حساسیت کار بالایی داشته و وظیفه مهمی در خودرو برعهده دارند. پس باید خرید آنها را با دقت بالایی انجام دهید تا باعث افزایش استهلاک خودرو نشوند. در این قسمت می‌خواهیم شما را با نکات خرید مناسب این محصولات آشنا کنیم. ادامه مقاله را از دست ندهید.

اولین نکته‌ای که در خرید شمع خودرو باید مد نظرتان باشد این است که شمع باید با نوع خودرو شما سازگار باشد. به بیان دقیق‌تر نباید تنها کیفیت شمع و ویژگی‌های آن را در نظر داشته باشید زیرا امکان دارد با موتور خودرو شما همخوانی نداشته باشد و به گونه‌ای برای آن مناسب نباشد. برای اینکه متوجه شوید از چه نوع شمعی باید برای خودروتان استفاده کنید می‌توانید به دفترچه راهنمای خودروتان مراجعه کرده و یا از یک تعمیرکار ماهر در این حرفه کمک بگیرید.

متاسفانه امروزه افراد سودجو در بازار بسیار زیاد شده‌اند و بدون در نظر گرفتن عواقب برای خریدار اقدام به فروش اجناس تقلبی می‌کنند. برای جلوگیری از روبه رویی با چنین افرادی و خرید شمع سوزنی ایریدیومی اصلی به فروشگاه معتبری مراجعه کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله شما را با ویژگی‌ها و طول عمر شمع ایریدیوم آشنا کردیم و تمام ویژگی‌های آن را برای‌تان توضیح دادیم. حتما برای نصب این قطعات به یک تعمیرکار مراجعه کنید زیرا همانطور که گفتیم شمع حساسیت کار بالایی دارد و در صورت هرگونه مشکل می‌تواند موجب آسیب به دیگر قطعات خودرو نیز شود.

با تشکر از اینکه ما ار تا پایان مقاله همراهی کردید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!