پیشنهاد شده
یکشنبه , ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ 2024 - 09 - 08
» لوله مسی » علت کاربرد لوله مسی در کولر گازی
لوله مسی

علت کاربرد لوله مسی در کولر گازی

تیر ۲, ۱۴۰۳ 60227

لوله مسی سال‌ هاست که کاربرد خود را در زندگی انسان پیدا کرده و تقریبا می‌توان گفت که در تمام نقاط زندگی استفاده از آن به چشم می‌خورد. این محصول کاربردهای متفاوتی دارد و از آن استفاده‌های مختلفی می‌شود. برای مثال از کاربردهای این محصول باید به خطوط آبرسانی، صنعت ساختمان‌سازی، خطوط مبرد (سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی) و … اشاره کنیم. مواردی که نام بردیم از مهم‌ترین کاربردهای این محصول بودند و در موارد نام برده شده استفاده از این محصول به وضوح به چشم می‌خورد.

لوله مسی انواع مختلفی دارد و هرکدام از آنها برای استفاده خاصی طراحی و تولید می‌شوند. برای مثال از انواع لوله مسی باید به لوله نوع K، نوع  L، و نوع M اشاره کنیم. در این مقاله در بین موارد گفته شده قصد داریم شما را با کاربرد این لوله‌ها در سیستم‌های تهویه مطبوع بخصوص کولر گازی آشنا کنیم. همراه ما باشید.

مزایای استفاده از لوله مسی

در واقع لوله مسی مزایای بسیاری دارد و این مزایا باعث شده تا افراد به فکر استفاده از آن در صنایع مختلف بیفتند. در این قسمت قصد داریم شما را با مزایای استفاده از این محصول آشنا کنیم. همراه ما باشید.

  • یکی از مهم‌ترین مزایایی که در استفاده از این محصولات به چشم می‌خورد قابلیت شکل‌پذیری آنهاست. این قابلیت باعث می‌شود تا به راحتی به اشکال مختلف دربیایند و بتوان از آنها در موقعیت‌های مختلف و مسافت‌های طولانی استفاده کرد.
  • مورد دیگر قیمت مناسب و به‌صرفه این محصولات است. به بیان دقیق‌تر این لوله‌ها با توجه به طول عمر و عملکردی که دارند از قیمت مناسبی برخوردار هستند.
  • سهولت نصب از ویژگی‌های دیگر این محصولات است. این لوله‌ها به دنبال انعطاف‌پذیری که دارند نصب آنها بسیار آسان است.
  • مورد دیگر ایمن بودن این لوله هاست. لوله‌های مسی نسبت به دیگر نمونه‌های مشابه خود از ایمنی بالاتری برخوردار هستند.
  • قابل بازیافت بودن آنها نیز از ویژگی‌های بسیار مهمی است که در رابطه با این محصولات به چشم می‌خورد. به بیان دقیق‌تر استفاده از لوله مسی هیچ گونه آسیب مخربی به محیط زیست وارد نمی‌کند و بازیافت می‌شود.
  • لوله‌های مسی از مقاومت بسیار بالایی هم برخوردار هستند و به دنبال این مقاومت به سادگی آسیب نمی‌بینند و برای مدت طولانی بدون مشکلی به کار خود ادامه می‌دهند.
  • خاصیت ضدزنگ بودن و ضدخوردگی هم از مواردی است که در بین مزیت‌های این محصول قرار دارد و یکی از موارد مهم در بین مزیت‌های این لوله‌ هاست.
  • یک مزیت مهم دیگر هم که در رابطه با لوله مسی وجود دارد خاصیت ضدباکتری آن است. به عبارت ساده‌تر این محصول دارای خاصیت ضدباکتری طبیعی است که باعث می‌شود میکروب‌ها و آلودگی‌ها درون این لوله‌ها رشد نکرده و از بین بروند.
  • غیرقابل اشتعال بودن این لوله‌ها هم مورد دیگری است که در مزیت‌های این لوله وجود دارد. در واقع این خاصیت باعث می‌شود تا از گسترش آتش نیز جلوگیری شود.
  • مورد دیگر به نصب این لوله‌ها مربوط می‌شود. در واقع این نوع لوله‌ها برای نصب به تجهیزات خاصی نیاز ندارند و تنها با لحیم کاری و استفاده از ابزارهای محدودی می‌توان آنها را نصب کرد.
  • دیگر مزیت این لوله‌ها وزن سبک آنهاست. در واقع وزن سبکی که این محصولات دارند باعث شده جابه‌جایی و حمل و نصب آنها بسیار آسان شود.

مزایای استفاده از لوله مسی

کاربرد لوله مسی در صنایع مختلف

 

همانطور که اشاره کردیم لوله مسی دارای کاربردهای فراوانی است و استفاده از آن در صنایع مختلف به چشم می‌خورد. در این قسمت از مقاله قصد داریم شما را با کاربردهای گسترده لوله مسی در صنایع مخلتف آشنا کنیم. همراه ما باشید.

سرویس و توزیع آب خانگی

توزیع آب خانگی یکی از مهم‌ترین کاربردهای لوله مسی به شمارر می‌آید. در واقع علت استفاده از این محصولات در لوله کشی تامین سلامت آب آشامیدنی در دو حالت گرم و سرد است. همانطور که می‌دانید توزیع آب آشامیدنی از حساسیت بالایی برخوردار است و به دنبال این موضوع باید از لوله‌هایی برای آن استفاده کرد که علاوه بر به‌صرفه بودن آب را هم تمیز نگه دارند. در نتیجه با توجه به این شرایط، لوله مسی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توان از آن برای پخش آب آشامیدنی استفاده کرد. استفاده از این لوله‌ها در سرویس توزیع آب خانگی یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن است و نمی‌توان این استفاده را انکار کرد.

تهویه مطبوع و خنک‌سازی

همانطور که قبل‌تر ذکر کردیم از لوله‌های مسی در تهویه و خنک‌سازی نیز استفاده می‌شود. در واقع با استفاده از این محصولات محیطی امن، قابل اطمینان و راحت به وجود می‌آید. علت این موارد عملکرد حرارتی فوق‌العاده‌ای است که فلز مس از خود نشان می‌دهد. این عملکرد حرارتی تقریبا 8 برابر آلمینیوم تخمین زده شده است. قبل‌تر توضیح دادیم که این لوله‌ها مقاومت خوبی در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهند و همچنین انعطاف‌پذیری خوبی نیز دارند. موارد گفته شده لوله مسی را به یکی از ایده‌آل‌ترین ماده‌ها برای استفاده در مکان‌های مختلف مثل سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و تهویه تبدیل کرده است.

سیستم‌های گاز پزشکی غیر قابل اشتعال

قبل‌تر به این نکته اشاره کردیم که لوله‌های مسی خاصیت ضد میکروبی دارند. به دنبال این امر لوله مسی از رشد میکروب در سیستم‌های گازی جلوگیری می‌کند و مانع از رشد آلودگی در آنها می‌شود. در نتیجه گازهای پزشکی هنگام عبور از این لوله‌ها کاملا خالص باقی می‌مانند و آلودگی نمی‌تواند به آنها نفوذ کند. برای سیستم‌های گاز پزشکی از دو نوع لوله K و I استفاده می‌شود.

آبپاش‌های آتش‌نشانی

جنس مس کاملا ماندگار و قابل اطمینان است. به دنبال این ماندگاری و مقاومت می‌توان این محصولات را در سیستم‌های آبپاش کنترل آتش استفاده کرد. حتی اگر سال‌ها نیز از آنها استفاده نشود بازهم خاصیت خود را حفظ کرده و هیچ آسیبی نمی‌بینند. همانطور که گفتیم لوله‌های مسی به هیچ عنوان زنگ نمی‌زنند و در نتیجه تغییری در زنگ و مزه آب ایجاد نمی‌شود. ناگفته نماند سیستم‌های آتش‌نشانی که از مس ساخته می‌شوند در حفظ امنیت ساختمان‌ها در برابر آتش عملکرد بهتری نسبت به دیگر سیستم‌ها از خود نشان می‌دهند. همچنین این لوله‌ها با قابلیت ضد اشتعالی که دارند از گسترش آتش هم جلوگیری می کنند.

علت کاربرد لوله مسی در کولر گازی

توزیع گاز سوختی

یکی از کاربردهای لوله مسی تامین گاز سوختی است. علت این استفاده کوچک بودن اتصالات و لوله‌های مسی، انعطاف‌پذیری، قدرت و همچنین به‌صرفه بودن آنهاست. با توجه به موارد گفته شده از این لوله‌ها برای تامین گاز سوختی ساختمان‌های مسکونی و اداری استفاده می‌شود.

علت کاربرد لوله مسی در کولر گازی

همانطور که قبل‌تر گفتیم به علت مزایای بسیار لوله‌های مسی مثل به‌صرفه بودن، وزن سبک، شکل پذیری، ایمن بودن، سهولت در نصب، قابل اطمینان بودن، دوام بالا و همچنین قابل بازیافت بودن کاربران به استفاده از آن صنایع مختلف علاقه‌مند شده و بکارگیری آنها در فضاهای مختلف روز به روز در حال افزایش است. در این قسمت می‌خواهیم شما را به‌طور گسترده با علت کاربرد لوله‌ مسی در کولرگازی آشنا کنیم.

افزایش قدرت کولرگازی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای لوله مسی تهویه مطبوع و خنک‌سازی محیط است. در نتیجه در کولر گازی هم استفاده از این محصولات به چشم می‌خورد. در واقع باید بگوییم کاربرد لوله مسی در خنک‌سازی غیرقابل انکار است. یعنی استفاده از این لوله‌ها برای ایجاد محیطی کارآمد، راحت و ایمن، ضروری است. همانطور که گفتیم این محصولات عملکرد حرارتی بسیار قوی و بالایی دارند و نسبت به دیگر نمونه‌های مشابه خود مانند آلمینیوم می‌توانند 8 برابر بیشتر عملکرد حرارتی نشان دهند و در نتیجه عملکرد خنک‌سازی آنها بسیار قوی‌تر خواهد بود.

افزایش طول عمر دستگاه

همه افراد با فرارسیدن فصول گرم سال به فکر استفاده از وسایل خنک‌کننده برای خنک کردن خانه و یا محیط کار خود می‌افتند. یکی از پرطرفدارترین وسایل خنک‌کننده کولرگازی است. در کولر گازی و دیگر سیستم‌های سرمایشی و تهویه هوا استفاده از لوله مسی یکی از موارد لازم و ایده‌آل محسوب می‌شود.

در واقع علت استفاده از لوله مسی در کولر گازی بالابردن کارکرد و قدرت سرمایشی و گرمایشی آنهاست و این استفاده در واقع توانسته توقع مصرف‌کنندگان را در این محصولات برآورده کند. این افزایش قدرت سرمایشی و گرمایشی کولرگازی به مطبوع شدن و خنک‌سازی محیط کمک بسیار زیادی می‌کند. مورد دیگری که علت استفاده از این محصولات در کولرگازی به شمار می‌آید افزایش طول عمر آنهاست.

به بیان دقیق‌تر استفاده از لوله‌ مسی باعث افزایش عملکرد و مقامت کولر گازی می‌شود و طول عمر و دوام آنها را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد. در نتیجه افراد به فکر افزایش استفاده این لوله‌ها در کولرگازی افتاده‌اند. در واقع با بکارگیری این لوله‌ها از هزینه‌های اضافی در رابطه با کولرگازی جلوگیری می‌شود. برای اطلاع از قیمت لوله مسی کولر گازی بهتر است به فروشگاه بازاری سر بزنید.

 

انواع لوله مسی براساس جنس

قبل‌تر ذکر کردیم که لوله مسی دارای انواع مختلفی است و در حالت‌های متنوعی براساس کاربرد تولید می‌شود. یعنی باید با توجه به کاربری خود نوع مناسبی از آنها را تهیه کرده و بکار بگیرید. درکل باید بگوییم لوله مسی به دو مدل سخت و نرم تبدیل می‌شود.

لوله مسی نرم

همانطور که از نام این لوله پیداست انعطاف‌پذیری بالایی دارد و به راحتی شکل می‌پذیرد. در رابطه با کاربرد آنها نیز باید بگوییم که تنها در اتصالات حرارتی نصب می‌شود و بیشترین کاربرد را در این قسمت ایفا می‌کند. همچنین جدا از این مورد به عنوان خطوط‌ خنک‌کننده در سیستم‌های اسپیلت و پمپ‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مس نرم از مقاومت و طول عمر بالایی نیز برخوردار است و به دنبال موارد گفته شده محبوبیت ویژه‌ای در بین مردم دارد.

انواع لوله مسی براساس جنس

مس سخت

بیشترین کاربرد مس سخت در خطوط انتقال آب است و برای استفاده در این صنعت گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. در رابطه با نصب آن نیز باید بگوییم که از طریق اتصالات لحیمی، لوله‌بر، لب‌برگشته یا چین‌دار متصل می‌شود. دلیل این امر هم این است که این نوع لوله مسی سفت و سخت است و به دنبال این سفتی قابلیت خم شدن و انعطاف‌پذیری ندارد. در نتیجه برای عبور از کنار موانع به اتصالات زانویی نیاز دارد. جالب است بدانید اگر مس سخت را آنیل کنیم، یعنی آن را حرارت داده و سپس خنک کنیم، تبدیل به مس نرم شده و می‌توان آن را به راحتی خم کرد.

شیوه نصب لوله‌ مسی سخت و نرم

همانطور که توضیح دادیم لوله مسی نرم نسبت به لوله مسی سخت کاربرد بیشتری دارد و از محبوبیت بیشتری نیز برخوردار است. جدا از کاربرد نصب آن نیز بسیار ساده‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر است. دلیل این امر هم انعطاف‌پذیری بالایی است که دارد. به بیان دقیق‌تر برای نصب آنها نیاز نیست که از روش‌های سختی مثل اتصالات و روش‌های لحیم‌کاری و فشرده‌سازی استفاده کرد و تنها لازم است با روش‌های ساده‌ای مثل فلنج و جوشکاری آنها را وصل کرد.

ناگفته نماند که حتی در برخی مواقع می‌توان آنها را به دلیل خاصیت شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری که دارند به راحتی خم کرد. اما در این موقعیت برای برخی سوال پیش می‌آید که آیا این محصولات در هنگام خم شدن نمی‌شکنند؟ در واقع گزارش‌های به دست آمده نشان می‌دهند که لوله‌های نرم در صورت خم شدن نمی‌شکنند و در برابر ترک و شکستی هم مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. یعنی خم شدن هیچ تغییری در ساختار خود لوله و عملکرد آنها ایجاد نمی‌کند و ضعیف نخواهند شد.

سخن آخر

در این مقاله شما را با علت بکارگیری لوله مسی در کولر گازی آشنا کردیم. در واقع این لوله‌ها خصوصیات و ویژگی‌های زیادی دارند و جدا از کولرگازی در بسیاری از صنایع هم استفاده می‌شوند. ناگفته نماند که این لوله‌ها نسبت به عملکردی که ایفا می‌کنند از قیمت مناسبی هم برخوردار هستند و به عبارتی می‌توان گفت محصولات به‌صرفه‌ای می‌باشند. در استفاده از این لوله‌ها حتما نکات ایمنی را رعایت کنید تا با مشکلی روبه رو نشوید.

خوشحال می‌شویم نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در این زمینه با ما درمیان بگذارید.

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 3.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!