پیشنهاد شده
یکشنبه , ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ 2024 - 09 - 08
» لوله مسی » لوله‌های پشت یخچال باد سرد باشد یا گرم؟
لوله مسی

لوله‌های پشت یخچال باد سرد باشد یا گرم؟

تیر ۱۳, ۱۴۰۳ 90810

یخچال یکی از پرکاربردترین وسایل خنک‌کننده است که در طول استفاده ممکن است با مشکلاتی روبه رو شود. در واقع بخش اعظم این مشکلات به لوله‌های پشت آن و کمپرسور مربوط می‌شوند. یکی از این مشکلات سرد بودن لوله‌های پشت یخچال است. سرد بودن لوله‌های پشت یخچال مشکلی است که اکثر افراد با آن روبه رو بوده و همواره به دنبال راه‌حل‌هایی هستند که بتوانند به رفع این مشکل بپردازند.

در واقع برای بسیاری از افراد سوال پیش‌آمده که اصلا این لوله‌ها باید گرم باشند یا سرد؟ آیا لوله‌های پشت یخچال به‌طور اتفاقی سرد می‌شوند؟ در واقع این مشکل راه‌حل‌هایی دارد و به هزینه‌های اضافی و بزرگ برای یخچال ختم نمی‌شود. البته این درصورتی است که به این مشکل بی‌اعتنایی نکنید و در سریع‌ترین فرصت به حل آن بپردازید. در ادامه مقاله شما را با دلیل سرد و گرم شدن لوله‌های پشت یخچال آشنا می‌کنیم.

لوله‌های یخچال باید سرد باشد یا گرم؟

برای بسیاری از افراد سوال پیش‌آمده که دمای معمولی لوله‌های پخچال به چه صورت است؟ قبل از هرچیزی می‌خواهیم شما را با دمای استاندارد لوله‌های پشت یخچال آشنا کنیم و سپس دلایل تغییر دمای این لوله‌ها را برای‌تان توضیح می‌دهیم.

در واقع باید بگوییم که داغ بودن لوله‌های یخچال کاملا طبیعی است و در زمان استارت و کارکرد کمپرسور دمای لوله‌ها بالا رفته و داغ می‌شوند. در نتیجه در حالت عادی دمای این لوله‌ها باید گرم باشد. به عبارت ساده‌تر لوله‌های پشت یخچال محل رفت و برگشت گاز هستند. گاز با فشار از لوله رفت کمپرسور به کنداسور و درنهایت به رادیاتور منتقل می‌شود. در زمان کارکرد کمپرسور، لوله رفت گرم و لوله برگشت سرد می‌شود. در نتیجه داغ بودن لوله رفت کاملا طبیعی است و نشان از عملکرد صحیح یخچال می‌دهد.

لوله‌های یخچال باید سرد باشد یا گرم؟

دلایل سرد شدن لوله‌های پشت یخچال

بالاتر توضیح دادیم که داغ بودن لوله‌های پشت یخچال کاملا طبیعی است.و در نتیجه اگر با سرد بودن این لوله‌ها مواجه شدید باید به این نتیجه برسید که دستگاه‌تان دچار مشکل شده است. در واقع سرد شدن این لوله‌ها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و موارد زیادی می‌توانندباعث بروز چنین مشکلی شوند. در ادامه شما را با شایع‌ترین دلایل بروز این حالت آشنا می‌کنیم.

مناسب نبودن محل نصب و ایجاد اختلال در عملکرد لوله‌ها

در رابطه با دلایل سرد شدن لوله‌های پشت یخچال باید بگوییم که یکی از ساده‌ترین دلایل به وجود آمدن چنین حالتی مناسب نبودن محل نصب یخپال و قرار دادن آن در مکانی غیر استاندارد است. به عبارت ساده‌تر اگر یخچال خود را در جایی قرار دهید که بسیار مرطوب باشد و به‌طور مداوم در معرض گرما، رطوبت و حرارت قرار بگیرد، با ورود این رطوبت و حرارت به درون فضای یخچال، طولی نمی‌کشد که لوله‌های پشت آن با دمای پایین و یخ‌زدگی مواجه شوند.

در چنین حالتی بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که محل نصب یخچال را تغییر دهید. در صورتی که به محل نصب دستگاه بی‌توجهی کنید طولی نمی‌کشد که با آسیب‌های جدی به موتور و لوله‌ها مواجه شود. در این صورت تنها راه‌حل مراجعه به مرکز تعمیرات لوازم خانگی است. پس برای جلوگیری از سرد شدن لوله مسی پشت یخچال نسبت به محل نصب یخچال حساس باشید و آن را در نقطه‌ای مناسب قرار دهید.

باز و بسته شدن پی‌درپی درب یخچال

باز و بسته شدن درب یخچال نیز از مواردی است که می‌تواند موجب به سرد شدن لوله‌های پشت یخچال شود. در نتیجه یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که می‌تواند موجب پیشگیری از چنین مشکلی شود باز و بسته نکردن زیاد از حد درب آن است. لوله‌های یخچال با داغ شدن و انتقال حرارت خود از مشکلاتی چون تشکیل برفک جلوگیری می‌کنند. حال اگر درب یخچال را بیش از حد باز و بسته کنید این لوله‌ها نمی‌توانند به خوبی اینکار را انجام دهند و پس از مدتی توانایی خود را از دست داده و سرد می‌شوند.

مدتی که از این حالت بگذرد، سرد شدن لوله‌ها باعث تشکیل برفک شده و درنهایت موجب خرابی مواد غذایی درون یخچال می‌شوند. جابه‌جایی یخچال برای تعمیر و مراجعه به مراکز تعمیر لوازم خانگی هزینه‌های زیادی برای شما به دنبال دارد. پس توصیه می‌کنیم با ااستفاده درست از این دستگاه تا جایی که می‌توانید از خرابی آن جلوگیری کنید.

عملکرد ضعیف ترموستات

عملکرد ضعیف و نادرست ترموستات را نیز می‌توان از دلایل دیگر سرد شدن لوله‌های پشت یخچال دانست. در رابطه با ترموستات باید بگوییم که این قسمت در یخچال وظیفه تنظیم دما را برعهده دارد. در صورتی که این قسمت دچار مشکل شود نمی‌تواند دمای استانداری تولید کند و در نتیجه باعث اختلال در عملکرد یخچال می‌شود. با سرد شدن دستگاه و پایین رفتن دمای آن درنهایت لوله‌ها نیز شروع به سرد شدن می‌کنند و به دنبال این امر قسمت‌های مختلف یخچال نیز برفک می‌زنند.

در صورتی که دمای دستگاه به‌طور کاملا ناگهانی تغییر کرد، با اطمینان می‌توان گفت که ترموستات آن دچار مشکل شده است. تعمیر ترموستات نیز کاری سختی و تخصصی و به مهارت خاصی نیاز دارد. برای رفع مشکل آن حتما از یک تکنسین ماهر در این حرفه کمک بگیرید.

عملکرد ضعیف ترموستات

پایین بودن دمای یخچال

در یخچال‌های امروزه با وجود صفجه‌های نمایشگری که در آنها وجود دارد، به راحتی می‌توان با توجه به محیط و دمای هوا، دمای یخچال را تغییر داده و در مقدار مناسب تنظیم کرد. بهترین دمایی که می‌توان در روزهای تابستابی برای یخچال تنظیم کرد دمای نزدیک به صفر یا زیر صفر است. در روزهای گرم و تابستانی این دما معمولا روی عدد 4+ تنظیم می‌گردد. در یخچال‌های دیجیتال هم دمای یخچال و فریزر به‌طور معمول روی اعداد 3+ و 20- تنظیم می‌شود.

این عدد می‌توان با توجه به شرایط مختلف تغییر کند. در نتیجه نمی‌توان گفت این مقدار برای تمام یخچال‌ها ثابت است. برای موارد از مواردی که می‌توانند باعث تغییر این دما شوند باید به شرایط و آب هوایی و جوی محیط زندگی شما اشاره کنیم. نکته‌ای که باید بدانید این است که اگر به‌طور ناگهانی دمای یخچال را پایین بیاورید، باعث سرد شدن لوله‌های آن شده و می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیر و سختی را به دستگاه شما وارد کند. به دنبال این امر توصیه می‌کنیمم همیشه دستگاه را در دمای مناسب و استاندارد قرار دهید و به‌طور پیاپی و ناگهانی برای تغییر دمای آن اقدام نکنید.

آلوده و کثیف بودن لوله‌ها

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند سرد شدن لوله‌های پشت یخچال را به دنبال داشته باشد آلودگی آنهاست. به عبارت ساده‌تر کثیف شدن لوله‌های پشت یخچال و قرار گرفتن گرد و غبار روی آنها می‌تواند باعث عملکرد نامناسب لوله و در نتیجه سرد شدن و خرابی آنها شود. همه افراد به تمیزی و قفسه‌ها و تمیزی ظاهری یخچال اهمیت زیادی می‌دهد. اما موردی که باید بیشتری توجه را به آن داشته باشید نظافت قطعات کاربردی یخچال و حفظ سلامتی آن است. قرارگرفتن گرد  وغبار و ذرات ریز آشغال روی لوله‌های پشتی یخچال باعث شده موتور برای خنک‌ نگه داشتن دستگاه، انرژی بسیار بیشتری نسبت به قبل مصرف کند. این امر می تواند موجب سرد شدن و خرابی لوله‌های پشت یخچال شود.

طبق تحقیقاتی که انجام شده یکی از دلایل رایجی که باعث خرابی اکثر موتورهای یخچال و همچنین از کار افتادن لوله‌های پشت آنها شده عدم توجه به نظافت و نگهداری از آنها بوده است. به دنبال این موضوع توصیه می‌کنیم تا حدالمکان از نشستن گرد و غبار روی لوله‌ها جلوگیری کنید و در بازه‌های زمانی مشخص به تمیز کردن آنها بپردازید تا از هرگونه مشکلی جلوگیری کرده باشید.

خراب شدن لاستیک‌های درب یخچال

همانطور که قبل‌تر هم گفتیم ورود حرارت و رطوبت به درون یخچال یکی از دلایل اصلی است که می‌تواند باعث سرد شدن لوله‌های پشت آن شود. در واقع این حالت باعث اختلال در عملکرد یخچال شده و جدا از کاهش دمای لوله‌های پشتی می‌تواند باعث آسیب به عملکرد کلی دستگاه شود. یکی از مواردی که باعث ورود این حرارت و رطوبت به درون دستگاه می‌شود خراب شدن لاستیک دور درب آن است. این لاستیک می‌تواند به دلایل مختلفی آسیب ببیند. برای مثال یکی از این دلایل باز و بسته شدن بیش از حد دستگاه است. مورد دیگر استفاده طولانی مدت از یخچال است که می‌تواند سبب ساییدگی این لاستیک و از کار افتادن آن شود.

اگر هرگونه خرابی و یا پارگی در لاستیک‌های درب یخچال مشاهده کردید سریعا برای تعویض آن اقدام کنید. زیرا این حالت جدا از سرد شدن لوله‌ها می‌تواند مشکلات دیگر نیز از جمله از کار افتادن موتور را نیز به دنبال داشته باشد. پس نسبت به این موضوع حساس باشید و این لاستیک‌ها را به‌طور مرتب بررسی کنید.

تعمیر لوله‌های پشت یخچال

اگر با مشکل سرد شدن لوله‌ها مواجه شدید و پس از رعایت مواردی که در بالا گفته شده باز هم موفق به رفع این مشکل نشدید باید به سراغ بررسی عمقی دستگاه بروید. تعمیرات لوله‌های پشت یخچال اصلا کار ساده‌ای نیست و اگر تجربه و مهارت کافی در انجام آن نداشته باشید نه‌تنها موفق به رفع مشکل نمی‌شوید بلکه آسیب‌های جدی دیگری نیز می‌توانید به دستگاه وارد کنید.

در تعمیر این لوله‌ها در مرحله اول باید مواردی که قبل‌تر گفتیم را رعایت کنید و اگر موفق نشدید و سرد بودن لوله‌ها همچنان ادامه داشت باید از یک فرد متخصص در این حرفه کمک بگیرید و اگر مهارت کافی ندارید هرگز سرخود به تعمیر لوله‌ها مشغول نشوید. دلیل حساسیت اینکار این است که تجهیزات حساسی چون موتور و کمپرسور در آن قسمت قرار دارند که اگر هرگونه آسیبی به آنها وارد شود، هزینه‌های زیادی را برای‌تان به وجود می‌آورند.

راهکارهای جلوگیری از سرد شدن لوله‌های پشت یخچال

راهکارهای جلوگیری از سرد شدن لوله‌های پشت یخچال

قبل‌تر شما را با رایج‌ترین دلایل سرد شدن لوله‌های پشت یخچال آشنا کردیم. جدا از این موارد راه‌حل‌هایی وجود دارند که موجب جلوگیری از سرد شدن این لوله‌ها می‌شوند. اگر این موارد را به خوبی رعایت کنید تا حد زیادی از بروز این مشکل جلوگیری کرده‌اید. راه‌های جلوگیری از سرد شدن لوله‌های پشت یخچال عبارت‌اند از:

  • نصب صحیح یخچال: یکی از مواردی که می‌تواند موجب جلوگیری از سرد شدن لوله‌های شود نصب درست این دستگاه است. مظور از نصب صحیح محل قرارگیری آن است. در محیط یخچال باید حتما تهویه و یا راه خروجی برای تعویض هوا وجود داشته باشد.
  • مورد بعدی باز و بسته نکردن بیش از حد درب دستگاه است. به هیچ عنوان نباید درب یخچال را بیش از اندازه باز و بسته کنید زیرا نه‌تنها باعث سرد شدن لوله‌های آن می‌شود بلکه تاثیر زیادی در کاهش طول عمر و دوام دستگاه نیز دارد.
  • مورد بعدی این است که نباید اجازه دهید رطوبت و گرما به درون دستگاه نفوذ کند. در این حالت فضای داخل یخچال گرم شده و کمپرسور برای اینکه دما را به حالت اولیه برگرداند مجبور است بیش از حد معمول کار کند. در این حالت نه‌تنها لوله‌ها سرد می‌شود بلکه آسیب جدی به دیگر قطعات آن نیز وارد می‌شود.

نتیجه گیری

در این مقاله شما را با سرد و گرم شدن لوله‌های پشت یخچال آشنا کردیم. اگر مواردی که قبل‌تر به آنها اشاره کردیم را به خوبی رعایت نکنید عمر دستگاه‌تان به شدت کاهش می‌یابد و پس از گذشت مدتی کاملا از کار می‌افتد. نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیمم داغ شدن لوله هاست. درست است که گفتیم گرم بودن آنها طبیعی است اما این گرم بودن نیز نباید از مقدار استاندارد بالاتر برود. در نتیجه اگر احساس کردید دمای این لوله‌ها بیش از حد مجاز بالا رفته حتما برای بررسی آنها اقدام کنید تا از هرگونه مشکلی در دستگاه‌تان جلوگیری کرده باشید.

خوشحال می‌شویم نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در این زمینه با ما درمیان بگذارید.

 

آخرین جستجو کاربران:

  • رطوبت درلوله های یخچال چه مشکلاتی دارد

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 3.20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!