سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 23 ساعت :
» سرباطری » نحوه نصب سرباتری خودرو (همه نکاتی که باید بدانید)
سرباطری

نحوه نصب سرباتری خودرو (همه نکاتی که باید بدانید)

اسفند ۳, ۱۴۰۱ 611,065

وقتی سرباطری خودرو خراب می‌شود، باید مجددا از یک سرباتری جدید استفاده کنید. همچنین زمانی که شارژ باطری به دلیل خاموش ماندن برای مدت طولانی تمام می‌شود، مجبورید باطری خودرو را بیرون بیاروید و آن را شارژ کنید. بعد از شارژ شدن دوباره آن را روی خودرو نصب کنید که در این مواقع باید با نحوه نصب سرباتری خودرو آشنایی کافی داشته باشید. در صورتی بست‌های باطری به خوبی بسته نشود، جریان الکتریکی از باتری به سایر قسمت‌ها و قطعات ماشین نمی‌رسد. در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با طرز بستن باتری ماشین آشنا کنیم.

نحوه نصب سرباطری ماشین

باز و بسته کردن باتری ماشین نکته بسیار مهمی است که شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد. هر راننده‌ای باید بتواند باطری ماشین خود را به راحتی باز و بسته کند. توجه به قطب‌های باطری برای بستن سرباطری اهمیت زیادی دارد. ممکن است به دلیل فرسوده شدن یا زنگ زدن باتری نتوانید قطب‌های آن را به راحتی مشاهده کنید و در نتیجه آن را برعکس روی خودروی خود قرار دهید. این نحوه بستن در واقع جریان برق را برقرار نمی‌کند و درست مثل این است که هیچ باتری روی خودروی شما نصب نشده است.

حتما بخوانید: علت خاموش شدن ناگهانی خودرو در حین رانندگی

باز و بسته کردن سر باتری خودرو

اولین نکته مهم در نحوه نصب سرباطری ماشین توجه به باز و بسته کردن پیچ‌های این قطعه است. شما باید در ابتدا اتصال بدنه قسمت قطب منفی را از روی باتری به طور کامل باز کنید. در این صورت جریان برق از کل بدنه عبور نخواهد کرد و اگر در زمان باز کردن قسمت قطب مثبت سر باطری آچار به دیوار ماشین برخورد کند، هیچ جرقه‌ای ایجاد نشود.

در عین زمانی که می‌خواهید سرباتری خودرو را ببندید، ابتدا باید قطب مثبت آن بسته شود. در نهایت قطب منفی را ببندید تا باز هم از ایجاد جرقه در زمان چرخاندن آچار، جلوگیری شود.

یکی از نکات مهم در باز و بسته کردن سرباطری ماشین، خودداری از ضربه زدن به بست‌ است. زیرا در این صورت اتصالات داخل خانه باتری ماشین قطع می‌شود و یا خانه‌های آن می‌ریزد و مجبور به خریدن یک باطری جدید برای خودرو خواهید شد.

وقتی می‌خواهید باتری ماشین را جدا کنید، باید پیچ بست‌ها را به شکل کامل باز کنید و بعد با حرکت آرام، آن را به سمت چپ یا راست بچرخانید تا آزاد شود. در زمان بستن سرباتری هم باید پیچ‌ها به طور کامل بسته شوند تا باتری شارژ شود.

با توجه به قیمت سرباطری ماشین، برای اینکه این قطعه خودرو سولفاته نشود، روی بست را با گریس یا مایع ظرفشویی بپوشانید.

نکات مهم برای بستن و تعویض باتری ماشین

وقتی ماشین برای مدت طولانی بلااستفاده بماند، شارژ باطری تمام می‌شود. به طوری کلی ماشین حتی اگر بلااستفاده مانده است، باید باتری آن را خارج کنید. همانطور که در نحوه نصب سرباتری خودرو گفتیم، باید پیچ‌های سرباتری را باز کنید و باطری را از داخل ماشین بیرون بیاورید. سپس باتری جدید را جایگزین کرده و ابتدا پیچ مثبت و سپس پیچ منفی را ببندید.

وقتی باطری به مدت طولانی استفاده نشود، از عمر مفید آن کاسته خواهد شد. تخلیه شدن شارژ تنها یکی از مشکلاتی است که در نتیجه بی‌استفاده ماندن ماشین در مدت بیش از دو ماه ایجاد می‌شود. اگر قصد دارید به مسافرت بروید و قرار نیست خودرو را با خود ببرید و کسی در منزل است، از او بخواهید هر 4 روز یک بار خودرو را به مدت 20 دقیقه روشن نگهدارد تا باتری آن شارژ شود.

قطع کردن اتصال باطری با خودرو و شارژ کردن آن بعد از بازگشت از سفر هم یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از خراب شدن باطری ماشین است. به هر حال این قطعه مهم برق مورد نیاز ماشین را فراهم می‌کند و اگر شارژ آن تمام شود، حتی چراغ‌ها هم روشن نمی‌شوند.

نحوه باز کردن بست سر باطری

برای طرز باز کردن و بستن باتری ماشین به وسایل زیر نیاز دارید:

  • آچار
  • عینک محافظ
  • دستکش
  • مسواک کهنه
  • جوش شیرین
  • ظرف کوچک
  • مقدار کمی آب

برای نحوه باز کردن سرباتری خودرو باید به صورت زیر عمل کنید:

  • ماشین باید در حالت خاموش باشد.
  • دستکش و عینک محافظ را استفاده کنید.
  • قسمت قطب منفی سرباتری را پیدا کرده و پیچ آن را باز کنید. سپس سیم منفی را از باتری جدا کنید و آن را جایی قرار دهید تا با باتری تماس نداشته باشد.
  • قطب مثب با روکش قرمز مشخص شده است که در مرحله بعد باید باز شود. سیم آن را جدا کرده و از باتری و سایر قطعات فلزی ماشین دور نگهدارید (ممکن است در اثر برخورد با بدنه ماشین به مدار خودرو آسیب وارد کند).
  • قبل از بستن قطب مثبت و منفی، باید ابتدا آن‌ها را با یک حوله تمیز کنید. سپس آن را ببندید و با یک دستمال بپوشانید.
  • در مورد محکم شدن پیچ‌های سرباتری خودرو مطمئن شوید.

در آخر

نحوه نصب سرباطری خودرو برای جلوگیری از خراب شدن باطری اهمیت زیادی دارد. در صورتی که سرباطری درست بسته نشود و یا نکات ایمنی را در حین کار رعایت نکنید، ممکن است به این قطعه آسیب وارد شود. همانطور که می‌دانید این روزها قیمت قطعات خودرو به شکل شگفت‌آوری بالا رفته است و باید تا حد ممکن از خودروی خود در برابر هرگونه آسیب جلوگیری کنید. اگر سرباطری ماشین شما خراب شده است، می‌توانید آن را از فروشگاه بازاری خریداری کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

م. کوهشاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    error: Content is protected !!