» لوله مسی » نحوه نصب کولر گازی – 0 تا 100
افزایش راندمان کولر گازی
لوله مسی

نحوه نصب کولر گازی – 0 تا 100

شهریور ۹, ۱۴۰۳ 3068

کولر گازی اگر درست نصب نشود، نمی‌تواند به خوبی عمل کند و کارایی مناسب را ندارد. برای مثال اگر محل نصب درست انتخاب نشود، باعث کاهش راندمان این دستگاه می‌شود. به همین دلیل باید با نحوه نصب کولر گازی آشنا باشید. ممکن است گاهی به تعمیرکار یا نصاب کولر دسترسی نداشته باشید و در نتیجه مجبورید خودتان برای نصب این دستگاه اقدام کنید. در ادامه مطلبی که با تلاش تیم تولید محتوای بازاری تهیه شده است، به آموزش نصب کولرگازی می‌پردازیم.

نحوه نصب کولر گازی

نصب این دستگاه باید به شکل اصولی و درست و طی چندین مرحله انجام می‌شود که عبارتند از:

مرحله اول- انتخاب محل درست نصب کولر گازی

در ابتدا باید بهترین مکان برای نصب کولرگازی انتخاب شود. این نقطه نباید ساعات زیادی از روز در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد. تابش مستقیم نور آفتاب روی کولر باعث کاهش راندمان آن می‌شود. از سوی دیگر باید فاصله بین کولر و یونیت داخلی کم باشد تا مجبور به افزایش میزان کابل برق کولر گازی نشوید.

مرحله دوم- نصب یونیت داخلی

در قدم بعدی یونیت داخلی یا همان قسمت پنل را در داخل فضای خانه نصب کنید. پنل باید با کمک پیچ به شکل محکم روی دیوار نصب شود. دقت داشته باشید که محل نصب پنل هم باید درست انتخاب شود و نباید آن را در مقابل پنجره قرار دهید.

  • سر درب ورودی منزل یا پنجره می‌تواند محل مناسبی برای نصب پنل کولر گازی باشد. نقاط کوچک مثل راهرو محل مناسبی برای نصب کولر گازی نیست.
  • برای نحوه نصب کولر گازی و قیمت پنل در داخل خانه باید به چند نکته دقت داشته باشید:
  • مجاری ورود و خروج هوا نباید بسته باشند و باز راه ورود هوای جدید اتاق باز باشد.
  • فاصله نصب پنل تا زمین باید حداقل 2.5 متر باشد.
  • یونیت داخلی کولر را در نزدیکی سیستم‌های گرمایشی مثل بخاری یا شومینه نصب نکنید. هر در فصل تابستان این دستگاه‌های گرمایشی کار نمی‌کنند، اما در فصل زمستان گرمای آن‌ها می‌تواند به یونیت داخلی کولر گازی آسیب وارد کند.
  • یک نکته دیگر اینکه از نصب پنل کولر در نزدیکی پریزهای برق خودداری کنید.
  • آن را در نقطه‌ای که در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار دارد، نصب نکنید.
  • پنل کولر گازی باید در جایی نصب شود که آب تقطیرشده به راحتی از آن تخلیه شود.

برای نحوه نصب کولر گازی و قیمت پنل در داخل خانه باید به چند نکته دقت داشته باشید:

مراحل نصب پنل کولر گازی

در ابتدا صفحه نگهدارنده پنل را بر روی دیوار محکم کنید برای این کار باید:

  • از یک گونیا صفحه فلزی نگهدارنده استفاده کنید تا پنل در یک خط مستقیم قرار بگیرد.
  • برای نصب یونیت باید با کمک دریل، دیوار را به عمق 2.3 سانتیمتر سوراخ کنید.
  • رول پلاک‌ها را در سوراخ‌ها قرار دهید و حالا صفحات نگهدارنده را با کمک پیچ‌ها روی دیوار نصب کنید.

مرحله سوم: عبور لوله‌های مبرد از دیوار

در دومین مرحله از نحوه نصب، ایجاد محل عبور لوله مسی کولر گازی اهمیت پیدا می‌کند. به همین دلیل باید روزنه‌ها را با کمک دریل (راحت‌ترین دستگاه برای سوراخ کردن دیوار) ایجاد کنید. اما برای ایجاد محل عبور لوله‌های کولر باید به چند نکته دقت داشته باشید:

  • این لوله‌ها رابط بین کولر نصب شده در دیوار بیرونی و پنل داخلی است. پس باید محل مناسبی را سوراخ کنید که لوله‌ها مسیر کوتاه‌تری را برای اتصال بین دو قسمت کولر گازی طی کنند.
  • برای اینکه لوله‌ها در مقابل رطوبت و عوامل محیطی محافظت شوند، بهتر است از عایق لوله مسی استفاده کنید.
  • کانال لوله‌ها باید به سمت پایین حرکت کند و سپس آن را از دیوار خارج کنید. اگر لوله‌ها به سمت بالا از دیوار سوراخ ایجاد شده عبور کنند، باعث نشتی آب می‌شود.

مرحله چهارم: برق کشی یونیت داخلی

در این مرحله باید برق‌کشی را انجام دهید که به سیم برق یا کابل برق نیاز دارید. برای برق‌کشی مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • ابتدا درپوش جلوی پنل کولر گازی را باز کنید.
  • در پوش ترمینال برقی (جعبه تقسیم) را باز کنید.
  • برای نحوه نصب کولر گازی باید کابل‌های برق را به پیچ‌های جعبه تقسیم متصل کنید. این کار باید به ترتیب شماره‌های آن‌ها انجام شود.
  • کابل برق کولر گازی که برای یونیت داخلی و قسمت خارجی دستگاه کاربرد دارد، باید قابل استفاده در فضای باز باشد. به این معنا که عایق شده باشد و آب و رطوبت به داخل آن نفوذ نکند.
  • یک دوشاخه به کابل برق دستگاه وصل کنید. در برخی برندها این کار در شرکت انجام شده است و فقط باید بعد از نصب دوشاخه را به پریز برق متصل کنید.
  • برای عملکرد درست کولر باید یک سیم ارت (اتصال به زمین) هم به دستگاه متصل شود.

دقت داشته باشید که انتخاب کابل مناسب برای کولر اهمیت زیادی دارد. در مطلب دیگری به نحوه انتخاب کابل برق مناسب برای کولر گازی پرداخته‌ایم.

مرحله پنجم – نصب لوله سرمایشی

در این مرحله باید لوله‌های سرمایشی یا همان لوله‌های مسی را نصب کنید که می‌تواند در سه جهت (چپ، راست و یا پشت دستگاه) انجام شود.

برای نصب لوله سرمایشی باید آن را به لوله خروج آب و کابل برق متصل کنید. برای این کار به نوارچسب پلاستیکی نیاز دارید. دقت داشته باشید نوار تفلون زمانی کاربرد دارد که لوله‌ها رزوه داشته باشند. لوله خروجی آب باید در قسمت پایین باشد تا آب به راحتی از آن خارج شود.

چند نکته مهم دیگر برای نصب لوله‌های سرمایشی کولر گازی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشید:

  • قبل از نصب کامل دستگاه، درپوش لوله را برندارید تا گرد و غبار وارد آن‌ها نشود.
  • از کشیدن یا خم کردن لوله خودداری کنید زیرا این کار باعث سفت شدن آن می‌شود. لوله مسی را از یکجا بیش از 3 بار تغییر شکل ندهید.
  • در زمان باز کردن لوله پیچ داده شده، آن را به آرامی باز کنید.

مرحله ششم – نصب کولر گازی و اتصال لوله‌ها به پنل

در این مرحله باید لوله‌های مسی را به یونیت داخلی متصل کنید. برای این کار باید:

  • ابتدا درپوش یونیت را بردارید و اگر خاک یا گرد و غبار داخل آن رفته بود، با دستمال تمیز کنید.
  • مهره رابط را وارد کنید و آن را به لبه لوله مسی متصل کنید.
  • برای محکم کردن مهره بهتر است آچار استفاده کنید.

اشتباهات رایج در نصب کولر گازی

مرحله هفتم – بررسی خارج  شدن آب از یونیت داخلی

وقتی کار نصب دستگاه تمام می‌شود، آن را به برق متصل کنید. در همین زمان آب تقطیر شده از محیط، از یونیت داخلی عبور می‌کند و سپس از طریق لوله‌های خروجی (در بیرون از خانه) خارج می‌شود.

اگر آب تقطیر شده از یونیت داخلی عبور می‌کند، به این معناست که نحوه نصب کولری گازی به درستی انجام شده است.

مرحله هشتم: نصب لوله خروجی کولرگازی

لوله خروجی به منظور خارج کردن آب تقطیر شده از فضای خانه کاربرد دارد. برای نصب این لوله باید به چند نکته دقت داشته باشید:

  • همانطور که اشاره کردیم نصب این لوله‌ها باید به سمت پایین باشد و کمی شیب داشته باشند تا آب به راحتی از آن‌ها خارج شود.
  • از خم کردن لوله‌های خروجی دستگاه خودداری کنید. برای محافظت از آن‌ها از مواد عایق استفاده کنید.
  • در صورتی که بخواهید به لوله‌های خروجی لوله اضافه کنید، باید از محصولات استاندارد و قابل اتصال به سیستم داخلی کولر استفاده کنید.
  • اگر که لوله‌ها را در سمت راست کولر نصب کرده‌اید، باید لوله مسی و کابل برق در قسمت پشت یونیت قرار بگیرند و توسط یک لوله برق محافظت شوند.

با انجام دادن تمامی مراحل باید باید مطمئن شوید لوله خروجی، لوله مسی و کابل‌های رابط به درستی نصب شده‌اند. قبل از تست بهتر است ابتدا از اتصال درست این لوله‌ها و کابل برق مطمئن شوید.

مرحله نهم – نصب پنل بیرونی کولر گازی

قسمت بیرونی دستگاه را نیز بر روی دیوار نصب کنید. برای این کار به چند نکته دقت داشته باشید:

  • از نصب پنل بر روی دیواری که در معرض تابش مستقیم آفتاب است، خودداری کنید. در غیر این صورت باید برای آن سایبان نصب کنید. اما سایبان نباید مانع از گردش هوا شود.
  • پنل بیرونی کولر گازی را در نزدیکی منبع گرما (بخاری و ….) نصب نکنید.
  • آن را در جایی که احتمال ورود گرد و غبار در آن وجود دارد، نصب نکنید.
  • از محکم بودن یونیت روی دیوار مطمئن شوید.

چند نکته برای نحوه نصب کولر گازی

برای اینکه کولر گازی راندمان بیشتری داشته باشد و از سوی دیگر بعد از نصب دچار مشکل نشود، لازم است به چند نکته دقت داشته باشید:

رعایت طول لوله‌کشی

طول لوله‌کشی بین یونیت داخلی و بیرونی کولر گازی باید حداقل بین 5 تا 7.5 متر باشد تا سیال به راحتی در آن جریان داشته باشد. دقت داشته باشید این مقدار طول لوله‌کشی بین پنل و موتور در مدل‌های مختلف با همدیگر تفاوت دارد و باید اطلاعات مندرج در دفترچه راهنمای کولر گازی را نیز مطالعه کنید.

آشنایی با تمامی مراحل نصب پنل کولر گازی

 استاندارد ارتفاع دستگاه

ممکن است شما در طبقه دهم یا اول ساختمان باشید و بنابراین ارتباط یونیت خارجی چندان اهمیتی ندارد. بلکه باید پنل داخلی را در فاصله 2.5 متری از کف ساختمان نصب کنید.

استفاده از تله‌ روغن زمان نصب کولر

اگر پنل داخلی کولر گازی در ارتفاع پایین‌تر از موتور نصب شده است، باید به ازای هر 5 تا 7.5 متر یک تله روغن قرار دهید. برای این کار باید قسمت‌هایی از لوله مسی را به صورت دو نیم دایره یا دایره خمیده کنید تا زمان خاموش شدن دستگاه، روغن موجود در گاز کولر، به سمت پنل سرازیر نشود.

این کار باعث تجمع روغن در پنل کولر گازی می‌شود و پوسیدگی لوله‌ها را به دنبال دارد. از سوی دیگر وقتی کولر روشن می‌شود، این روغن توسط کمپرسور کشیده می‌شود و روغن زیادی به موتور دستگاه فشار زیادی وارد می‌کند.

در آخر

در اینجا به مراحل نصب کولر گازی و نکاتی که باید در هر مرحله رعایت کنید، پرداختیم. امیدواریم این مطلب برایتان کاربردی و مفید بوده باشد. در آخر توصیه می‌کنیم برای نصب کولر حتما از نکات مربوط به نصب پنل داخلی و بیرونی را به طور کامل رعایت کنید.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!