» همتراز کاشی و سرامیک » ۵ روش آسان برای پاک کردن گچ از روی سرامیک و کاشی
پاک کردن گچ از روی سرامیک و کاشی با سرکه سفید
همتراز کاشی و سرامیک

۵ روش آسان برای پاک کردن گچ از روی سرامیک و کاشی

شهریور ۷, ۱۴۰۳ 4044

بعد از بازسازی ساختمان نوبت به برطرف کردن دوغاب و گچ و سیمان از روی کاشی و سرامیک می‌رسد که کار بسیاری دشواری است. گچ و سیمان در همان لحظه‌ای که روی کاشی و سرامیک ریخته می‌شوند، نرم و آبکی هستند و به راحتی می‌توانید با یک پارچه آن‌ها را بردارید. اما وقتی خشک شوند، پاک کردن گچ از روی سرامیک و کاشی کار دشواری می‌شود. با این حال سعی داریم در این مطلب به 5 روش برای تمیز کردن کاشی و سرامیک بعد از تعمیرات بپردازیم.

پاک کردن گچ  از روی کاشی و سرامیک با کاردک

نکته مهم در پاک کردن گچ از روی سرامیک اینست که نباید زمان زیادی از ریخته شدن آن بگذرد. به محض اینکه بندکشی کاشی سرامیک تمام شد، باید درزها را که با گچ پوشانده شده است، با کمک یک پارچه پولیش مانند آن را پاک کنید. اگر گچ بافت نرمی داشته باشد به شکل راحت‌تری می‌توانید آن را پاک کنید. برای تمیز کردن باید ابتدا مقداری آن را خیس کنید تا نرم‌تر شود و سپس با یک کاردک آن را از روی کاشی و سرامیک بردارید.

از آنجا که کاردک کشیدن مداوم باعث ایجاد خط و خش روی کاشی و سرامیک می‌شود، نباید این کار به شکل سریع و پشت سر هم انجام شود. بلکه باید کاردک را به آرامی در قسمتی که گچ ریخته شده است، بکشید. در مواقعی که کاشی و سرامیک تراز نشده باشند و یا بنا از همتراز کاشی و سرامیک برای آن‌ها استفاده نکرده باشد، کاردک کشیدن بسیار دشوار می‌شود. به طوری که هر بار کاردک را روی گچ می کشید، با برخورد به کاشی یا سرامیکی در سطح بالاتری قرار دارد، حرکت آن متوقف می‌شود.

در این مواقع بهترین راه تمیز کردن گچ از روی سرامیک و کاشی، استفاده از پارچه‌های زبر و کمی آب است. به طور کلی اگر گچ سفت شده باشد، تمیز کردن آن کمی دشوار می‌شود. در این صورت باید روی آن آب بریزید تا کمی نرم شود و سپس با یک پارچه زبر آن را بردارید.

پاک کردن گچ از روی سرامیک و کاشی با کاردک

روش‌های آسان برای پاک کردن گچ از روی سرامیک و کاشی

علاوه بر کاردک و پارچه زبر خیس، روش‌های دیگری نیز وجود دارد که بتوانید گچ را از روی سرامیک و کاشی تمیز کنید. این روش‌ها عبارتند از:

استفاده از سرکه سفید

سرکه سفید خاصیت اسیدی دارد و می‌تواند به راحتی گچ ریخته شده روی سرامیک و کاشی را حل کند. گفته می‌شود سرکه سفید بهترین ماده پاک‌کننده گچ از روی کاشی و سرامیک است.

برای استفاده از این ماده باید به مقدار کافی سرکه بین کاشی‌ها بریزید و 10- 15 دقیقه صبر کنید. بعد از این یک برس بردارید و روی گچ بکشید تا به طور کامل پاک شود و در آخر با یک دستمال آن را تمیز کنید.

جالب است بدانید سرکه نه تنها گچ را حل و نرم می‌کند، بلکه باعث تمیز شدن درزهای بین کاشی و سرامیک هم می‌شود. زیرا می‌تواند لکه‌های تیره و قارچی را نیز از بین ببرد و باعث سفید شدن این قسمت‌ها شود.

استفاده از آبلیمو

یکی دیگر از راه‌های آسان برای پاگ کردن گچ از روی کاشی و سرامیک استفاده از آبلیمو است. این ماده نیز خاصیت اسیدی دارد و می‌تواند گچ ریخته شده در کف خانه را در خود حل کند.

از سوی دیگر آبلیمو حاوی اسید سیتریک است که از رشد باکتری‌ها و قارچ‌های موجود در شکاف بین کاشی‌ و سرامیک نیز جلوگیری می‌کند. برای اینکه گچ را از روی سرامیک و کاشی پاک کنید، مقداری آب لیموی تازه را در آب داغ بریزید. سپس آن را روی قسمت‌هایی که گچ ریخته شده است، اسپری کنید.

10 – 15 دقیقه صبر کنید و سپس با یک برس روی گچ‌ بکشید تا به طور کامل کنده شود. در آخر هم با یک دستمال آن را پاک کنید تا هیچ ردی از آن باقی نماند.

پاک کردن گچ از روی سرامیک و کاشی با آبلیمو

استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب هم از دیگر محلول‌هایی است که به دلیل خاصیت اسیدیته خود می‌تواند گچ و سیمان را از روی سطوح مختلف تمیز کند. برای این کار نصف بنجان سرکه سیب را با نصف فنجان آب ترکیب کرده و داخل یک بطری بریزید و روی گچ اسپری کنید.

حالا باید به مدت حداقل 30 دقیقه صبر کنید تا سرکه اثر خود را روی گچ بگذارد و آن را نرم کند. سپس با یک براش می‌توانید آن را از روی سطح کاشی و سرامیک پاک کنید. در آخر هم رد آن را با یک پارچه تمیز کنید.

سرکه به تمیز کردن درزهای بین کاشی و سرامیک هم کمک زیادی می‌کند و بوی بد باکتری‌ها را از بین می‌برد.

استفاده از ترکیب پراکسید هیدروژن و جوش شیرین

از دیگر موادی که می‌توانید با کمک آن گچ روی سرامیک و کاشی را بردارید، ترکیبی از جوش شیرین و پراکسید هیدروژن است. این دو ماده را باید به شکلی ترکیب کنید که یک خمیر بدست آورید و سپس آن را روی گچ بزنید. برای تهیه خمیر ۶۲ میلی لیتر پراکسید هیدروژن و ۱۰۰ گرم جوش شیرین را با هم مخلوط کنید تا خمیر بدست آید. این خمیر باید به مدت 10 تا 15 دقیقه روی گچ‌ها بماند تا آن را نرم کند. سپس با یک کاردک یا پارچه زبر گچ را بردارید و با پارچه خیس آن را تمیز کنید.

پاک کردن گچ از روی سرامیک و کاشی با جوش شیرین

در آخر

بازسازی خانه اگرچه می‌تواند به زیباتر شدن خانه شما کمک زیادی کند، اما مشکلاتی از جمله ریخته شدن گچ و باقی ماندن دوغاب بر روی کاشی و سرامیک همیشه بعد از اتمام کار وجود دارد. در این مواقع می‌توانید با 5 روش (استفاده از کاردک، سرکه سفید، آبلیمو، سرکه سیب و یا ترکیب پراکسید هیدروژن و جوش شیرین ابتدا گچ سفت شده را نرم کنید و سپس با یک پارچه زبر آن را بردارید. امیدواریم روش‌هایی که در این مطلب برای پاک کردن گچ از روی سرامیک و کاشی گفته شد برایتان کاربرد داشته باشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!