» پنوماتیک » راه های افزایش طول عمر لاستیک ماشین
عمر مفید لاستیک خودرو چقدر است؟
پنوماتیک

راه های افزایش طول عمر لاستیک ماشین

مهر ۱۰, ۱۴۰۳ 4047

لاستیک یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر وسیله نقلیه‌ای است که عملکرد درست آن می‌تواند تجربه رانندگی بسیار بهتری را برای شما به همراه داشته باشد. از آنجا که این قطعه تاثیر زیادی بر کارکرد خودرو دارد، باید از سالم بودن عملکرد درست آن اطمینان پیدا کنید. اما موضوعی که باید بدانید اینست که لاستیک‌ها نیز مانند هر وسیله دیگری طول عمر مشخصی داشته و از دوام معینی برخوردار هستند. به عبارتی اگر درباره طول عمر مفید تایر ماشین اطلاع داشته باشید، نه‌تنها از نظر اقتصادی به خودرو کمک کرده‌اید، بلکه ایمنی و سلامت خودرو و سرنشینان را هم تامین می‌کنید. به دنبال این موضوع قصد داریم در این مقاله به بررسی راه‌های افزایش طول عمر لاستیک و جلوگیری از خرابی زودهنگام آن بپردازیم. همراه ما باشید.

عمر مفید لاستیک خودرو چقدر است؟

قبل از هرچیزی باید بدانید طول عمر لاستیک به این معنا نیست که تا چه مدت می‌توانید این محصول را بدون استفاده در گاراژ نگهداری کنید. بلکه این موضوع به زمانی اشاره می‌کند که طی آن در حال استفاده موثر و درست از لاستیک هستید و با خودرو خود در مسیرهای مختلف به طور مداوم رفت و آمد می‌کنید.

به طور معمول عمر لاستیک خودرو را برحسب مسافت طی شده در هنگام رانندگی اندازه‌گیری می‌کنند. اما به طور کلی تایر ماشین می‌تواند بین مسافت 64000 تا 96000 کیلومتر به کار خود ادامه دهد. محدوده‌ای که به آن اشاره کردیم یک دستورالعمل کلی است و برای لاستیک‌های سالم و بدون مشکل عمل می‌کند.

لازم است بدانید تولیدکنندگان لاستیک و کارشناسان خودرو، عمر مفید تایر را بین 6 تا 10 سال برآورد کرده‌اند. جدا از این موارد همانطور که می‌دانید عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند بر عمر مفید لاستیک تاثیر بگذارند. در نتیجه نمی‌توان طول عمر مشخصی را برای این محصولات تعیین کرد.

عوامل مؤثر بر عمر لاستیک ماشین

عوامل مؤثر بر عمر لاستیک ماشین

همانطور که بالاتر اشاره کردیم عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند در مشخص کردن طول عمر مفید لاستیک نقش داشته باشند. با توجه به این موضوع نمی‌توان مدت زمان دقیقی را تعیین کرد. به دنبال این موضوع قصد داریم شما را با مواردی که می‌توانند بر طول عمر تایر ماشین تاثیر بگذارند آشنا کنیم. همراه ما باشید.

کیفیت و نوع لاستیک

اولین مورد مرغوبیت و مدل لاستیک است. به عبارت ساده‌تر نوع برند، طراحی، تکنولوژی و متریالی که در تولید این محصولات استفاده می‌شود، ارتباط مستقیمی با طول عمر آنها دارد. برحسب این موارد برخی تایرها دارای طول عمر بیشتر و برخی دیگر دوام کمتری دارند. برای درک بهتر این موضوع باید به لاستیک‌هایی با عملکرد بالا اشاره کنیم.

در این لاستیک‌ها معمولا به‌جای طول عمر بالا، بیشتر روی چسبندگی و هندلینگ تمرکز می‌کنند. این در حالی است که در لاستیک‌هایی با طول عمر بالا، تولیدکننده معمولا بر دوام و پایداری لاستیک پافشاری می‌کند.

عادات رانندگی

مورد بعدی که می‌خواهیم در افزایش طول عمر لاستیک های ماشین به بررسی آن بپردازیم عادات رانندگی هستند. برخی از عادات رانندگی مثل ترمز گرفتن ناگهانی و یا رانندگی با سرعت بالا، می‌تواند بر روی عمر مفید لاستیک‌ها اثر منفی بگذارد. در واقع این عادات غلط در رانندگی باعث سایش زودهنگام لاستیک‌ها شده و در نهایت طول عمر آنها را به شدت کاهش می‌دهد. پس باید تا جای ممکن از انجام این کارها پرهیز کنید تا پس از مدت کوتاهی مجبور به تعویض لاستیک خودرو خود نشوید.

آب‌وهوا و شرایط جاده

رانندگی در جاده‌های نامناسب مثل جاده‌های ناهمواری که دارای چاله‌های متعدد هستند و یا اشیای تیز و سنگ‌ریزه روی آنها وجود دارد می‌تواند باعث ساییدگی هرچه بیشتر لاستیک شده و یا حتی آسیب‌های احتمالی دیگری هم به آن وارد کند. این موضوع در نهاتت بباعث کاهش طول عمر تایر ماشین و تعویض زودهنگام آن می‌شود.

جدا از این موارد، اگر در شرایطی آب و هوایی نامناسب مثل گرمای بیش از حد و یا سرمای زیاد رانندگی می‌کنید، طولی نمی‌کشد که با فرسوده شدن زودهنگام لاستیک‌های خودرو و عملکرد نامناسب آنها روبه رو شوید.

نوع خودرو و موقعیت لاستیک

مورد دیگری که شاید کمی تعجب‌برانگیز باشد نوع خودرو است. شاید در نگاه اول این موضوع چندان مهم به نظر نیاید اما باید بدانید عمر مفید لاستیک ارتباط مستقیمی با نوع خودرویی که از آن استفاده می‌کنید دارد. برای مثال وزن ماشین، موقعیت لاستیک و تراز چرخ‌ها مواردی هستند که می‌توانند بر روی میزان ساییدگی و فرسوده شدن لاستیک‌های خودرو تاثیر بگذارند.

از طرف دیگر طول عمر لاستیک ماشین‌های سنگین مثل لودر یا لیفتراک با ماشین‌های سبک و سواری متفاوت است و استانداردهای مشخصی دارند.

تعمیر به موقع و نگهداری صحیح لاستیک‌ها

در نهایت عاملی که می‌تواند بیشترین تاثیر را در طول عمر لاستیک داشته باشد، تعمیر و نگهداری درست آن است. منظور از نگهداری چک کردن و تنظیم فشار باد با استفاده از متریال مناسب است. برای مثال یکی از بهترین گزینه‌ها برای تنظیم فشار بباد لاستیک شیلنگ پنوماتیک است که انجام این فرایند را بسیار آسان می‌سازد.

همچنین باید به عمق آج و رفع به‌موقع آسیب‌های لاستیک نیز توجه داشته باشید تا این محصول بتواند بهترین بازدهی را داشته و کیلومترها بدون مشکلی به کار خود ادامه دهد.

بهترین زمان تعویض لاستیک ماشین

تمام لاستیک‌ها دارای تاریخ تولید مشخصی هستند که این تاریخ بر روی دیواره جانبی (فاق تایر) به شکل یک عدد چهار رقمی و پس از حروف DOT درون یک شکل بیضی نوشته شده‌اند. این رقم معمولا به میلادی حک می‌شود و در آن دو رقم اول مشخص‌کننده هفته و دو رقم دوم نشان‌دهنده سال ساخت محصول است. برای مثال فرض کنید بر روی لاستیک عبارت (DOT 1019) درج شده باشد. این رقم نشان می‌دهد که لاستیک در هفته دهم از سال 2019 تولید شده است. اما آیا اطلاع از این تاریخ فایده‌ای هم برای ما دارد؟

همانطور که در این مطلب بارها اشاره کردیم، تایرها دارای طول عمر مشخصی هستند. اما موضوعی که باید به آن توجه کنید اینست که این تاریخ از زمان تولید محصول محاسبه می‌شود نه از تاریخ خرید شما! به عبارت ساده‌تر اگر لاستیکی را خریداری کرده و از آن استفاده نکنید، باز هم به مرور زمان تایر فرسوده شده و کارایی خود را از دست می‌دهد. این موضوع بخصوص زمانی که لاستیک را به درستی نگهداری نکنید بیشتر به چشم می‌خورد و در زمان کوتاه‌تری با موضوع فرسوده شدن محصول روبه رو می‌شوید.

به صورت کلی با توجه به نظر کارشناسان و تولیدکنندگان لاستیک، توصیه می‌شود تایرهای ماشین خود را پس از گذشت شش سال از تاریخ ساخت مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز تعویض کنید. اما اگر هیچگونه ترک‌خوردگی، برآمدگی یا ساییدگی شدیدی در لاستیک‌ها مشاهده نکردید، می‌توان تا ده سال نیز به استفاده از آنها بپردازید.

تاثیر کیفیت و نوع لاستیک روی عمر لاستیک

اهمیت فشار باد مناسب در لاستیک

لازم است بدانید میزان باد مناسب لاستیک، رابطه مستقیمی با ایمنی خودرو و سرنشینان آن دارد. حال اگر فشار باد تایر، کمتر و یا بیشتر از حد استاندارد باشد، این قطعه تحت فشار قرار گرفته و در نهایت با ترکیدن یا پنجر شدن مواجه می‌شود. در این صورت امنیت خودرو و سرنشینان به شدت پایین آمده و ممکن است منجر به تصادفات نیز شود. همچنین جدا از مسئله آسیب دیدن خودرو و لاستیک، این موضوع می‌تواند باعث عملکرد سخت خودرو و افزایش مصرف سوخت نیز شود.

در صورتی که می‌خواهید بارهای سنگین و اضافه را با خودرو خود حمل کنید، توصیه می‌کنیم ابتدا دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کرده و شرایط استاندارد آن را کاملا بررسی کنید. برخی از خودروسازان برای جلوگیری از آسیب به تایر، پیشنهاد کرده‌اند فشار باد لاستیک‌های جلو و عقب را متفاوت تنظیم کنید. با این کار تعادل آنها تا حد زیادی حفظ می‌کند.

نکته مهم دیگری که در خصوص تنظم فشار باد لاستیک‌های خودرو وجود دارد اینست که نباید بدون مطالعه و توجه به دفترچه راهنمای برای تنظیم باد آنها اقدام کنید زیرا شرایط و مقدار باد استاندارد لاستیک هر خودرو باهم متفاوت است. همچنین بهتر است برای تنظیم فشار باد از شیلنگ پنوماتیک استفاده کنید تا بتوانید ساده‌تر به انجام فرایند آن بپردازید.

راه‌های افزایش طول عمر لاستیک ماشین

افزایش طول عمر تایر خودرو، ارتباط مستقیمی با بهینه‌سازی هزینه‌ها و حفظ ایمنی ماشین دارد. راه‌های زیادی وجود دارند که با رعایت و توجه به آنها می‌توانید تا حد زیادی طول عمر لاستیک خودرو خود را افزایش دهید. در ادامه مطلب می‌خواهیم به بررسی راه‌های افزایش طول عمر لاستیک بپردازیم. همراه ما باشید.

تنظیم باد لاستیک‌ها

اولین مورد افزایش طول عمر لاستیک های ماشین که باید به آن توجه کنید فشار باد مناسب است. باد لاستیک باید همیشه در مقدار استاندارد توصیه شده توسط سازنده باشد. کم و یا زیاد بودن فشار باد تایر می‌توان باعث فرسایش و عملکرد نادرست آنها شود. پس باید همیشه به بررسی منظم فشار باد لاستیک بپرداید. برای این کار بهتر است ماهانه و قبل از شروع سفرهای طولانی میزان فشار باد را بررسی کنید.

موضوع دیگری که لازم است به آن توجه کنید دماست. به عبارت ساده‌تر هوای گرم یا سرد می‌تواند باعث تغییر فشار باد در لاستیک‌ها شود. در نتیجه باد آنها باید برحسب شرایط محیطی که در آن زندگی می‌کنید تنظیم شود. همچنین تنظیم فشار باید با کمک وسایل و تجهیزات استاندارد انجام شود تا باعث آسیب به لاستیک نشود. یکی از این تجهیزات شیلنگ هیدرولیک است که استفاده از آن باعث سهولت کار شده و درصد خطا را به حداقل می‌رساند.

تنظیم زوایای چرخ‌ها (بالانس و جلوبندی)

همانطور که بالاتر اشاره کردیم اگر چرخ‌ها بالانس مناسبی نداشته باشند در نهایت لرزش در خودرو ایجاد شده و سایش غیریکنواختی را شاهد خواهیم بود. اما این موضوع تنها به بالانس ختم نمی‌شود. به عبارتی اگر جلوبندی خودرو نیز به شکل مناسبی تنظم نشده باشد، آسیب‌هایی را به لاستیک‌ها وارد می‌کند و طول عمر آنها را به شکل موثری کاهش می‌دهد.

چرخش دوره‌ای برای افزایش طول عمر لاستیک های ماشین

چرخش و جابه‌جایی لاستیک‌ها از جلو و عقب و بالعکس و به صورت منظم، می‌تواند باعث کاهش سایش نابرابر شده و عمر لاستیک را افزایش دهد. چرخش لاستیک‌ها باید به شکل منظم در هر 8000 تا 12000 کیلومتر انجام شود. برحسب نوع دیفرانسل خودرو و مدل لاستیک‌ها (جهت‌دار یا غیرجهت‌دار) می‌توان به استفاده از الگوهای مختلف چرخش پرداخت.

رانندگی مناسب

سرعت متعادل اولین چیزی است که در مسئله رانندگی مناسب باید به آن توجه کرد. به بیان دقیق‌تر رانندگی با سرعت بالا حرارت و فشار بالایی را به لاستیک‌ها وارد می‌کند که این مورد در نهایت باعث کاهش طول عمر آنها می‌شود. همچنین باید تا جای ممکن از شتاب‌گیری و ترمزگیری شدید نیز اجتناب کنید زیرا این کارها هم باعث سایش سریع‌تر لاستیک‌ها می‌شود.

مورد دیگر وارد کردن فشار بیش از حد به لاستیک هنگام پیچیدن است. پس مراقبت در پیچ‌ها نیز موضوع دیگری است که می‌تواند در افزایش طول عمر لاستیک موثر باشد.

پیشگیری از بار اضافه

مورد بعدی بار اضافی است. در واقع حمل بار سنگین‌تر از ظرفیت مجاز خودرو می‌تواند فشار زیادی را بر لاستیک‌ها وارد کرده و عمر مفید آنها را به شدت کاهش دهد. لازم است بدانید هر خودرو ظرفیت استانداردی برای بارگذاری دارد و باید از اضافه کردن وزن‌ها اضافی در آن جدا خودداری کنید. برای اطلاع از میزان بار استاندارد خودرو خود می‌توانید به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

نگهداری مناسب از لاستیک‌های اضافی

اولین نکته‌ای که در نگهداری از لاستیک‌ها اضافی باید رعایت کنید قرار دادن آنها در محیطی خشک و خنک است. لاستیک‌ها را باید در محیط‌هایی قرار دهید که دمای معتدلی داشته و کاملا خشک باشند. نور خورشید و گرمای زیاد از عوامل مهمی هستند که می‌توانند سبب آسیب به تایر شوند.

همچنین چیدمان صحیح هم مورد دیگری که باید در نگهداری از لاستیک‌ها رعایت شود. در واقع لاستیک‌ها را باید به شکل عمودی قرار دهید تا هیچگونه تغییر شکلی در آنها ایجاد نشود. قراردادن تایرها به شکل افقی می‌تواند باعث تغییر شکل نامناسب آنها شود.

انتخاب لاستیک‌ با کیفیت

مورد بعدی خرید لاستیک‌های باکیفیت و مناسب برای شرایط آب و هوایی مختلف است. لاستیک‌های با کیفیت بالا و مناسب برای شرایط آب و هوایی مختلف مثل تابستابی، زمستانی و یا چهارفصل طول عمر بیشتری از خود نشان می‌دهند. نکته بعدی دقت به تاریخ تولید لاستیک است. همانطور که در بخش‌های ابتدایی اشاره کردیم تایرها تاریخ انقضا دارند. پس در خرید لاستیک دقت کنید که زمان زیادی از تولید آن نگذشته باشد.

نوع خودرو و موقعیت لاستیک

چک کردن منظم ساییدگی

بررسی عمق آج مسئله بسیار مهمی است که باید مرتب انجام بگیرد. عمق استاندارد آج لاستیک 1.6 میلی‌متر است. اگر عمق آج کمتر از مقدار گفته شده است باید برای تعویض لاستیک اقدام کنید.

به بررسی ساییدگی‌های غیر طبیعی در لاستیک بپردازید. در صورتی که ساییدگی لاستیک در یک نقطه بیشتر از حد معمول بود، احتمالا جلوبندی و یا بالانس چرخ‌ها تنظیم مناسبی ندارند.

تمیز نگهداشتن لاستیک‌ها

شستشوی منظم نیز مسئله مهمی است که می‌تواند باعث افزاش طول عمر لاستیک شود. گل‌ و لای، مواد شیمیایی و نمک جاده مواردی هستند که می‌توانند به مرور باعث آسیب به لاستیک شوند. در نتیجه با شستشو منظم لاستیک‌ها می‌توان فرایند فرسایش آنها را برای مدت طولانی به تاخیر انداخت.

استفاده از محافظ لاستیک مسئله‌ای است که در این مورد می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. در این رابطه محصولات مخصوصی وجود دارند که می‌توانند از لاستیک‌ها در برابر اشعه UV خورشید و دیگر عوامل محیطی محافظت کنند و در نهایت باعث افزایش طول عمر تایر خودرو شوند.

دوری از حوادث فیزیکی

اجتناب از ضربه به لبه‌های جاده و یا چاله‌ها موضوع دیگری است که می‌تواند عمر لاستیک را تا حد زیادی افزایش دهد. ضربه به چاله‌های جاده‌ای، لبه‌های تیز یا برخورد با سنگ‌ها می‌توان باعث آسیب دیدن لاستیک‌ها شده و عملکرد آنها را مختل کند.

نشانه‌های فرارسیدن زمان تعویض لاستیک

برای اینکه بهتر بفهمید زمان تعویض لاستیک‌ها فرا رسیده یا خیر نشانه‌هایی وجود دارند که می‌توانید برحسب آنها زمان درستی را برای جایگزین کردن لاستیک انتخاب کنید. در ادامه شما را با سه علامت که نشان می‌دهند عمر لاستیک‌ها تمام شده و زمان تعویض آنها فرارسیده آشنا می‌کنیم.

  • فرسوده شدن آج لاستیک: همانطور که بالاتر هم به این موضوع اشاره کردیم، عمل آج لاستیک نشان‌دهنده سلامت و عملکرد درست آن است. بسیاری از لاستیک‌های امروزه دارای نشانگر آج هستند که به شما کمک‌ می‌کنند بهتر زمان تعویض لاستیک را شناسایی کنید.
  • وجود ساییدگی‌های نامنظم در تایر: سایش نامنظم آج معمولا به دلایلی چون ترمزهای شدید و شتاب‌گیری‌های مداوم اتفاق می‌افتد. در چنین موقعیت‌هایی، الگوی سایش آج ناهموار خواهد بود. در نتیجه اگر در لاستیک با ساییدگی ناهموار آج در برخی از قسمت‌ها مواجه شدید، باید برای تعویض و جایگزین کردن آن با محصولی جدید اقدام کنید.
  • آسیب دیدن دیواره‌های تایر: لازم است بدانید قوی‌ترین قسمت لاستیک، دیواره‌های جانبی آن است. این قسمت کل جرم خودرو را حمل می‌کند. پس اگر هرگونه آسیبی در این قسمت مشاهده کردید باید سریعا برای رفع آن اقدام کنید. به هیچ وجه این مسئله را پشت گوش نیندازید زیرا می‌تواند بسیار خطرناک ظاهر شده و حتی باعث تصادف شود.

نتیجه‌گیری

با رعایت نکاتی که بالاتر توضیح دادیم و انجام مراقبت‌های منظم، می‌توانید تا حد زیادی طول عمر لاستیک‌های خودرو را افزایش داده و از ایجاد هزینه‌های غیر ضروری و اضافی پیشگیری کنید. نسبت به وضعیت و سلامت لاستیک‌های خودرو حساس باشید زیرا این مسئله نه‌تنها باعث بهبود عملکرد خودرو می‌شود بلکه نقش بسزایی در ایمنی سرنشینان خودرو نیز دارد.

باتشکر از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!