» لوازم یدکی خودرو » چک لیست ماشین قبل از سفر | پیشگیری از حادثه
نکات قبل از سفر برای بررسی خودرو
لوازم یدکی خودرو

چک لیست ماشین قبل از سفر | پیشگیری از حادثه

مرداد ۲۷, ۱۴۰۳ 2049

اگر می‌خواهید به سفر خارج از شهر بروید که فاصله زیادی با شهر محل زندگی شما دارد، باید قبل از حرکت، خودروی خود را بررسی کنید. در بسیاری از مواقع حتی ماشین‌های نو و صفر کیلومتر هم در جاده دچار مشکل می‌شوند. چک لیست مسافرت با ماشین می‌تواند سفر را برایتان شیرین‌تر کند. در این مطلب تیم تولید محتوای بازاری می‌خواهید تمامی نکاتی که برای بررسی خودرو قبل از سفر نیاز دارید، ارائه دهد.

دلیل نیاز به چک لیست ماشین قبل از سفر چیست؟

تصور کنید وارد جاده‌ای شده‌اید که کیلومتر‌ها با شهر فاصله دارد و به تعمیرگاه، پمپ بنزین یا خودروی دیگری دسترسی ندارید. ناگهان خودروی شما جوش می‌آورد و به آب دسترسی ندارید. در این مواقع نمی‌دانید علت جوش آوردن ماشین چیست و چطور باید این مشکل را برطرف کنید که به قطعات ماشین و موتور آسیب وارد نکند. در صورتی که اگر قبل از سفر آب رادیاتور ماشین را چک کرده باشید، دچار این مشکل نمی‌شوید.

اگر خرابی ماشین به نحوی باشد که به تعمیرگاه دسترسی نداشته باشید، مجبورید با یک یدک‌کش تماس بگیرید و هزینه زیادی را بابت انتقال خودرو به تعمیرگاه بپردازید. در غیر این صورت باید با خودروی خراب رانندگی کنید و ممکن است به آن آسیب بزنید. در ادامه بیشتر این موضوع و اهمیت چک لیست ماشین قبل از سفر را با هم بررسی می‌کنیم.

چک لیست مسافرت با ماشین

قبل از اینکه برای سفر حاضر شوید و چمدان‌ها را در صندوق قرار دهید، باید به تمامی نکاتی که در ادامه همین مطلب آمده است، دقت داشته باشید تا مجبور نباشید هزینه زیادی برای تعمیر بپردازید.

بررسی برف‌پاکن‌های ماشین

این مورد شاید کمی عجیب به نظر برسد و بسیاری از راننده‌ها با خود بگویند چه دلیلی دارد وقتی خودرو قطعات مهم‌تری دارد، اول به سراغ برف پاک‌کن بروم؟

حتی در فصل‌هایی از سال که خبری از بارندگی نیست، باز هم شیشه‌های جلو به برف پاکن‌کن نیاز دارند. ممکن است به شهر جدیدی بروید که به یکباره بارندگی شروع شود. برای مثال وقتی قصد سفر به استان‌های شمال کشور را دارید، باید پیش‌بینی بارندگی را هم داشته باشید.

از آنجا که برف‌پاک‌کن‌ها در معرض نور مستقیم آفتاب هستند، مرور زمان خشک می‌شوند و دیگر نرم و انطعاف‌پذیر نیستند که بتوانند شیشه‌ها را به خوبی تمیز کنند. به همین دلیل در چک لیست ماشین به برف‌پاک‌کن شیشه‌های جلو توجه کنید. بهتر است یک بار با باز کردن آب شیشه‌ پاک‌کن آن‌ها را تست کنید تا از عملکرد درستشان مطمئن شوید.

قسمت مخزن مایع شیشه شور ماشین را نیز پر از آب و شوینده کنید. چند بار آن را تست کنید تا از آب پاشی آن مطمئن شوید.

بررسی لاستیک‌های خودرو

بررسی ماشین قبل از سفر

یکی دیگر از مهم‌ترین قطعاتی که در چک لیست ماشین قبل از سفر قرار می‌گیرد، لاستیک‌ها هستند که نباید به سادگی از کنار آن‌ها عبور کنید.

در این رابطه باید به میزان آج و باد لاستیک‌ها دقت داشته باشد. توصیه می‌شود حداقل اندازه آج‌ها را 3 میلی‌متر در نظر بگیرید. کمتر از این مقدار به معنای ساییدگی لاستیک‌هاست و باید قبل از سفر آن‌ها را تعویض کنید.

همچنین باید فشار باد لاستیک‌ها نیز دقت داشته باشید. در فصل زمستان لاستیک‌ها به فشار باد بیشتری نیاز دارند که بر حسب خودرو میزان آن متفاوت است. اما بهتر است خودروی خود را به یک متخصص باد لاستیک بسپارید تا تنظیم باد را انجام دهد.

فشار نامناسب لاستیک روی فرمان و ترمز گرفتن خودرو تاثیر می‌گذارد. لاستیک کم باد باعث آسیب زدن به رنگ‌های فولادی لاستیک می‌شود.

یک نکته مهم دیگر اینکه حتما در چک لیست ماشین قبل از مسافرت لاستیک زاپاس را نیز اضافه کنید. باد این لاستیک را نیز تنظیم کنید تا زمان سفر با پنجری خودرو و مشکلات بعد از مواجه نشوید.

دقت داشته باشید در زمان سفر به دلیل اینکه افراد بیشتری در خودرو هستند و با خود وسایل و چمدان‌ها را حمل می‌کنید، می‌تواند خیلی زود باعث خالی شدن باد لاستیک شود. بنابراین نباید به سادگی از کنار لاستیک‌ها عبور کنید.

بهتر است فشار باد لاستیک خود را در هوای معتدل یا در وسط روز چک کنید تا دقیقا بدانید وضعیت به چه صورت است. با اتصال شیلنگ پنوماتیک به لاستیک، باد وارد آن شده و سپس مشاهده درجه روی نمایشگر، می‌توان باد لاستیک‌ها را تنظیم کنید.

بررسی و تست تمامی چراغ‌های خودرو

چراغ‌ها برای رانندگی در زمان شب ضروری هستند و باید قبل از سفر تمامی آن‌ها را بررسی کنید. بسیاری از رانندگان تصور می‌کنند فقط چراغ‌های روشنایی مسیر برای خودرو در زمان سفر ضروری هستند و از چک کردن سایر چراغ‌ها غافل می‌شوند.

چراغ خطر یکی از مهم‌ترین چراغ‌هایی است که از بروز تصادفات جلوگیری می‌کند. با ترمز گرفتن، این چراغ‌ها روشن می‌شود و به ماشین پشت سر علامت می‌دهد تا سرعت خود را کمتر کند. در صورت خراب شدن این چراغ‌ها ممکن است خودروی پشت سر در زمان ترمز گرفتن با ماشین شما برخورد کند. اگرچه خودروی پشت سر مقصر شناخته می‌شود، اما چرا باعث آسیب به دیگران و تلف کردن وقت خود شوید.

از طرفی در بسیاری از مواقع برخورد خودروی عقب با ماشین جلو باعث آسیب‌های جانی نیز می‌شود. همچنین باید به چراغ‌های راهنما اشاره کنیم که برای خروج از جاده یا وارد شدن در مسیر جدید به آن‌ها نیاز دارید تا رانندگان دیگر از مسیر حرکت شما مطلع شوند.

به همین دلیل باید تمامی چراغ‌های خودرو را قبل از سفر خود بررسی کنید.

بررسی بوق خودرو

یکی دیگر از مهم‌ترین چک‌ لیست‌های قبل از سفر با ماشین بررسی بوق است. وقتی در حال رانندگی در جاده هستید، بوق برای کنار رفتن افراد، خودروها و حتی حیوانات کاربرد دارد. همچنین زمان سبقت گرفتن باید برای خودروی جلو بوق بزنید تا از سر راه شما کنار برود.

بهتر است قبل از سفر حتما بوق خودروی خود را تست کنید و اگر دچار مشکل است، حتما آن را تعمیر کنید.

بررسی تسمه سرپانتین خودرو

تسمه سرپانتین یک تسمه لاستیکی و بلند است که نیرو را به سیستم‌ها و قطعات جانبی خودرو (از جمله پمپ آب، دینام، کمپرسور سیستم تهویه مطبوع و پمپ فرمان هیدرولیک) منتقل می‌کند. تسمه‌های سرپانتین در قسمت جلو یا پهلوی خودرو قرار دارد که باید قبل از سفر حتما آن‌ها را چک کنید. در صورتی که در لعاب آن‌ها لکه یا ترک ایجاد شده باشد، باید تعویض شوند.

بررسی کمربند ایمنی

همانطور که می‌دانید این کمربند برای جلوگیری از آسیب به افراد در زمان بروز حادثه کاربرد دارد. زمانی که در داخل شهر هستید، ممکن است پلیس بتواند با جریمه کردن شما را برای بستن کمربند مجبور کند، اما در خارج از شهر که پلیس کمتر دسترسی دارد، کمربند بسته نمی‌شود. این مورد ایمنی را نباید دست کم بگیرید و باید قبل از سفر آن را جزء چک لیست ماشین قرار دهید.

برای این کار کمربند را به آرامی بکشید و سپس رها کرده و قفل کنید. از محکم بودن کمربند قبل از سفر مطمئن شوید و در صورتی که به تعمیر یا تعویض نیاز دارد، مشکل را برطرف کنید.

بررسی فیلترهای خودرو

این قطعه یکی از اجزاء کلیدی در هر خودرویی محسوب می‌شود. به طوری که باعث تمیز کردن هوای ورودی به موتور شده و از ورود آلاینده‌ها به موتور جلوگیری می‌کند. در واقع فیلتر خودرو درست مثل ریه انسان عمل می‌کند که هوای پاک را به سمت موتور هدایت می‌کند.

در صورت کهنه شدن یا مسدود شدن روزنه‌های فیلتر هوا باعث بروز مشکل در ‌شتاب‌ گرفتن ماشین، خروج دود سیاه از اگزوز، روشن شدن چراغ سرویس و مشکل استارت زدن می‌شود. به همین دلیل باید قبل از سفر حتما فیلتر هوا را بررسی کنید و در صورتی که کثیف و آلوده شده است، آن را تعویض کند.

بررسی میزان روغن ماشین

نکات مهم برای رانندگی در جاده

چراغ‌های خودرو علامت‌های زیادی در مورد کارکرد خودرو می‌دهد. یکی از این علامت‌ها به روغن‌ریزی ماشین مربوط می‌شود. روغن ریزی سیستم ترمز بسیار خطرناک است و باعث کاهش قدرت کنترل فرمان ماشین می‌شود. قطع شدن یا کاهش قدرت ترمز از دیگر خطرات ناشی از روغن‌ریزی ماشین است. به همین دلیل قبل از سفر حتما به چراغ‌های داشبورد و علامت روغن‌ریزی توجه کنید.

یک راه دیگر برای اینکه متوجه شوید خودروی شما روغن‌ریزی ندارد، بررسی جای پارک خودرو است. اگر خودرو روغن ریزی داشته باشد، وقتی به مدت طولانی در یک مکان پارک شده باشد، روغن روی زمین می‌ریزد.

علاوه بر این شما باید روغن خودرو را در ابتدای صبح بررسی کنید. رنگ روغن باید زرد و شفاف باشد. اگر روغن خودرو تیره شده باشد، یعنی ویسکوزیته خود را از دست داده و توانایی جلوگیری از اصطکاک قطعات خودرو را ندارد. بنابراین باید قبل از سفر حتما روغن کهنه خودرو را تعویض کنید تا از مشکلات سفر جلوگیری کند.

بررسی آب رادیاتور و ضدیخ

شاید تصور کنید چون قرار است در فصل گرم تابستان به سفر بروید به ضدیخ نیاز ندارید. در حالی که ترکیب مساوی آب و ضدیخ مانع از جوش آوردن آب رادیاتور می‌شود. وقتی در سفر جاده ای هستید و آمپر آب رادیاتور بالا رفته است، تنها فکری که به ذهنتان می‌رسد، اضافه کردن آب خنک است. در حالی که اگر از قبل آب را با ضد یخ ترکیب کرده باشید، چنین مشکلی رخ نمی‌دهد.

ناگفته نماند در خودروهایی که از رادیاتور با لوله مسی استفاده شده باشد، چنین اتفاقی به ندرت رخ می‌دهد. زیرا مس در مقایسه با آلومینیوم قدرت بیشتری در انتقال آب خنک به سمت موتور را دارد.

ترمز در چک لیست ماشین قبل از مسافرت

یکی دیگر از قطعات بسیار مهمی که باید قبل از سفر حتما بررسی کنید، ترمز خودرو است. در صورتی که ترمزها در زمان توقف صدا می‌دهند و یا از آخرین باری که آن‌ها را عوض کرده‌اید بیش از 80 هزار کیلومتر می‌گذرد، باید قبل از سفر جاده‌ای طولانی آن‌ها را عوض کنید.

تعویض لنت‌ها توسط مکانیک‌ها انجام می‌شود، اما اگر بخواهید خودتان این کار را انجام دهید باید ابتدا چرخ‌های خودرو را بردارید. سپس دو پیچ که کالیپرهای ترمز به خودرو بسته‌اند، باز کنید تا به لنت‌های ترمز دسترسی داشته باشید. در قدم بعدی کالیپر ترمز را از روتور بیرون بکشید و سپس لنت‌ها را از کالیپر خارج کنید. لنت‌های جدید را جای آن‌ها قرار دهید و سپس کالیپر ترمز را سر جای خودش قرار دهید.

چک کردن موتور ماشین

چک لیست ماشین قبل از سفر

یکی دیگر از اقداماتی که کمتر کسی قبل از سفرهای طولانی انجام می‌دهد، چک کردن موتور است. این به معنای بررسی سطح روغن موتور نیز هست که باید میزان آن اندازه‌گیری شود. اگر لازم است روغن هیدرولیک، روغن ترمز و روغن گیربکش را نیز اضافه کنید.

تمیز کردن باتری خودرو

باتری یکی دیگر از مهم‌ترین قطعات خودرو است که در چک لیست مسافرت با ماشین قرار می‌گیرد. اگر روی ترمینال‌های باتری خوردگی وجود دارد، با پارچه یا برش آن‌ها را تمیز کنید. در غیر این صورت با خرید سرباطری یک بار دیگر باتری خودرو را نصب کنید و از محکم شدن آن مطمئن شوید.

در صورتی که ترمینال‌های باتری خوردگی داشته باشند، نمی‌توانند برق تولید شده توسط باتری را به سمت قطعات دیگر از جمله موتور هدایت کنند. اگر میزان خوردگی ترمینال باتری زیاد نیست یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک فنجان آب ترکیب کنید. این محل را داخل یک ظرف بریزید و بعد با مسواک ترمینال‌های باتری و سرباتری را به خوبی تمیز کنید.

برای چک کردن باتری خودرو بهتر است از مولتی متر استفاده کنید. در ابتدا خودرو را خاموش کنید و با کمک مولتی متر ولتاژ باتری را اندازه بگیرید که در این صورت باید عدد بین 12 تا 13 ولت را نشان دهد. سپس ماشین را روشن کنید و دوباره با کمک مولتی متر ولتاژ باتری را اندازه بگیرید. این بار باید عدد 13.5 تا 14.5 ولت را نشان دهد.

تست کردن خودرو در جاده خلوت

برای اینکه از سالم بودن ماشین خود قبل از سفر دور و دراز مدت شوید، بهتر است به یک جاده خلوت دور از شهر بروید و به همه صداها و لرزش‌ها توجه کنید. در صورتی که:

  • از چرخ‌ها صدای خراشیدگی یا ناله به گوش برسد، نشانه‌ای از خراب شدن بلبرینگ چرخ یا فرسوده شدن اتصال CV است.
  • اگر ماشین به یک سمت کشیده می‌شود، نشانه‌ای از فرسودگی لاستیک‌ها و برهم خوردن بالانس لاستیک‌هاست.
  • اگر زمان ترمز گرفتن صدای سوت کشیدن به گوش می رسد، می‌تواند نشانه تاب خوردن روتور یا فرسوده شدن لنت‌ها باشد.
  • در صورتی که پدال ترمز نرم است، نشانه‌ای از فرسودگی پدال یا خراب شدن روغن ترمز است.
  • اگر در زمان توقف خودرو چراغ‌های جلو سوسو می‌زنند، تسمه دینام شل یا خراب شده است. همچنین می‌تواند نشانه زنگ زدگی ترمینال‌های باتری خودرو نیز باشد.

در آخر

توجه به تمامی مواردی که در چک لیست ماشین قبل از سفر قرار می‌گیرد، مانع از هزینه‌های اضافه و خطرات جانی می‌شود. برای مثال خرابی ترمز می‌تواند باعث بروز خطرات زیادی شود و کنترل خودرو را از دستتان خارج کند. در اینجا به همه مواردی که قبل از سفر برای بررسی ماشین نیاز دارید، ارائه دادیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!